Combined Shape menu

Nieuwe klant-verificatie voor riskante transacties

nieuwe verificatie-methode voor riskante transactiesDe bedrijven Iovation en TeleSign hebben gezamenlijk een ‘sterkere identificatie- en fraudepreventie-oplossing’ op de markt gebracht die webwinkels moet helpen met het laten afnemen van fraudegevallen en het snel doorlaten van geldige bestellingen.

De techniek an sich is overigens niet nieuw, maar is nu dus wel verwerkt in het fraude-managementsysteem van Iovation. Volgens de twee partijen is het de eerste keer dat een met telefoons werkende identificatietool is gekoppeld aan een wereldwijde tool die de reputatie van apparaten zoals computers checkt om online fraude tegen te gaan.

 In het geval van de Phone Verfication-app werkt het als volgt: een klant doet een bestelling en het systeem zendt vervolgens een wachtwoord naar het telefoonnummer dat de klant bij registratie had opgegeven. Het doel is om te voorkomen dat bijvoorbeeld iemand die een creditcard of internetbankier-gegevens heeft gestolen, op deze manier een bestelling kan plaatsen. De dief heeft dan immers óók nog de (mobiele) telefoon van die klant nodig. De tool maakt dus eigenlijk gebruik van hetzelfde principe als bijvoorbeeld de Authenticator-app van Google. Ook hierbij vindt er identificatie in twee stappen plaats.

Apparaat wordt gecheckt op fraude-geschiedenis
Webwinkels die gebruikmaken van Iovations beveiligingssoftware ReputationManager 360 kunnen aangeven wanneer precies een dergelijk wachtwoord naar de telefoon van de klant gestuurd moet worden. De apparaat-identificatietechnologie van Iovation kan zien of een klant een transactie probeert te voltooien vanaf een apparaat dat in het verleden wel eens is geassocieerd met fraude. Als dat het geval is kan er dus zo’n code worden gestuurd. De gemiddelde klant hoeft dus niet te vrezen dat zijn bestellingen omslachtig verlopen omdat hij ook nog eens zijn telefoon moet gebruiken.

In het geval dat een klant wel een dergelijke code moet gebruiken ziet hij eerst een popup op zijn computerscherm waarin staat dat de webwinkelier hem éénmalig een code zal sturen naar zijn telefoonnummer. Alleen de laatste paar cijfers van het telefoonnummer worden getoond, waarna de klant zijn eigen telefoonnummer moet invullen. Als dit gebeurd is krijgt hij het wachtwoord naar zijn telefoon gestuurd en kan hij vervolgens die code op het computerscherm intikken om de transactie te voltooien.

Omslachtig? Misschien, maar ook lekker veilig!
Duidelijk is dat je dit soort technieken niet in bij standaard bestellingen wilt doorvoeren. Maar in een branche waarbij fraude vaak voorkomt zien wij wel heil in een dergelijke techniek. En dan met name bij bijvoorbeeld online juweliers. Winkeliers uit het extreem luxe segment willen in sommige gevallen best online zijn, maar zijn bang dat er het een en ander misgaat tijdens de transactie. Een oplossing als die van Iovation en TeleSign kan die angst wegnemen.

Tags

Verder lezen

Reacties