menu

Nieuwe CEO B2C Europe: doelstelling €100 mln in 2017

Voor veel mensen kan de naam B2C Europe nog relatief nieuw klinken, maar met een omzetdoelstelling van 100 miljoen euro voor 2017, en ruim 50.000 internationale verzendingen per dag, is het één van de grootste internationale verzenders van Europa. Per 15 augustus heeft deze club met Kees van Ginkel een nieuwe CEO aan het roer. Wij gingen met hem in gesprek.

B2C Europe bestaat uit een fusering van verschillende nationale spelers in Europa, die gezamenlijk al enige tijd als groep samenwerkten. Per 2015 is besloten dat helemaal in één centrale organisatie onder te brengen en begin dit jaar werd dit gerealiseerd. Als onderdeel van de groei-strategie is besloten een nieuwe directie aan te stellen, waaronder een nieuwe CEO, te weten Kees van Ginkel. Zelf is Kees nu zo’n zes weken aan het stuur van de nieuwe organisatie.

De laatste jaren was Kees actief bij een eigen familiebedrijf in een andere tak van sport. “Na een intensieve internationale functie wilde ik meer thuis zijn bij de kinderen en minder reizen. Mijn vrouw had een startup en daar kon ik ondersteuning bij bieden. Door de economisch roerige tijden is dat echter langer geweest dan gepland. Ik breng mijn projecten graag tot het beste einde en tijdens de recessie was dat niet mogelijk. We hebben verschillende momenten tegen faillissement aangezeten en dat zijn geen uitstapmomenten voor mij. Pas toen de onderneming in 2014 echt in beter vaarwater terecht kwam, was er ruimte om mijzelf te vervangen. Ondanks de sterke binding met het bedrijf deed ik dat graag, want mijn hart ligt eigenlijk bij de logistiek en daar wilde ik dus weer naar terug.”

Vrachtwagen van B2C Europe

‘Mijn hart ligt bij logistiek’

“Ik heb jarenlang op het hoogste niveau van de logistiek gewerkt. Bij Nedlloyd heb ik het ontstaan van de hedendaagse fulfilmentwereld meegemaakt. Grote delen van hoe nu de supply chain functioneert, zijn in die tijd daar ontstaan. Daarna heb ik de stap gemaakt naar Norbert Dentressangle waar ik als eerste niet-Franse directielid de internationalisatie van dat concern mocht opzetten. Een waanzinnige tijd. Vervolgens heb ik bij Palletways mogen meewerken een netwerk op te zetten van ongeveer 250 lokale spelers die onder één vlag gingen samenwerken.

Die tijd is al even geleden. Of het wereldje is veranderd? “Ik denk het niet. Het draait nog altijd om een pakket dat op de meest klantvriendelijke manier van A naar B moet worden gebracht. En daar komen heel wat mensen bij kijken die hun handen vuil moeten willen maken. Vroeger was het belangrijk om de juiste mensen te mobiliseren en dat is nu niet anders. Mijn nieuwe taken lijken vrij veel op wat ik voorheen heb gedaan, met als verschil dat technisch alles nu veel sneller gerealiseerd kan worden. Voorheen moest ik soms maanden op een koppeling wachten, nu is het een kwestie van uren.”

Groeiambities van B2C Europe

“Wat de groeiambities van B2C Europe zijn? Daarover vertel ik liever niet te veel. Ik zit hier nu een maand dus on the record mik ik op groeicijfers zoals de branche die ook toont, richting de 20%. Daarmee wordt de doelstelling van 100 miljoen euro in 2017 een feit. Maar als er meer mogelijk is, zal ik het daar zeker niet bij laten. Als ik in het veld sta, dan wil ik winnen. Dat is met sport, kaarten, en ook in mijn werk.”

“Wat we kunnen betekenen in deze branche? De concurrentie bestaat misschien uit enkele kapitaalkrachtige en grote multinationals, maar ondanks een enorm aanbod aan diensten is er qua flexibiliteit, transparantie en maatwerk bijna niets beschikbaar. Als ik dus iets moet noemen, dan is het dat B2C Europe terrein wil winnen met echte innovaties en vooral met maatwerk. Niet voor niets is het motto van B2C Europe ‘There is always a better way’. De concurrentie biedt confectie, wij willen maatwerk leveren.”

Tags

Reacties