Nieuw magazijn biedt prepaid-fulfilmentdienst Bringle groeikansen

Nieuw magazijn biedt prepaid-fulfilmentdienst Bringle groeikansen

Via een prepaid-dienst kunnen ondernemers bij Bringle zelf de logistiek voor hun webwinkel regelen. Binnen drie jaar verwacht oprichter Mathijs Smit honderd klanten te bedienen. Mede door deze verwachte groei verhuisde het bedrijf onlangs naar een nieuw pand.

“Veel ondernemers willen de logistiek wel uitbesteden, maar ze vinden het lastig om tussen alle aanbieders de juiste keuze te maken”, vertelt Mathijs over de aanleiding van het prepaid-concept. Naast het enorme aanbod in fulfilmentbedrijven zit het probleem vooral in de grote hoeveelheid functies die deze bedrijven bieden. “Veel (kleine) ondernemers zijn hier niet naar op zoek, waardoor ze denken dat het uitbesteden van logistiek geen optie voor hen is.”

Nieuw magazijn van 6000 vierkante meter biedt groeikansen

Bringle is een spin-off van het fulfilmentbedrijf Make or Buy, waar Mathijs eveneens directeur is. Het concept is een klein jaar getest. Nu ook een nieuw magazijn is geopend kan het concept serieus in de markt worden gezet.

We verwachten de komende jaren te verdubbelen.

“Met ruim 6000 vierkante meter hebben we twee keer zo veel opslagruimte en hebben we weer voldoende ruimte om te groeien”, zegt Mathijs. Momenteel maken ruim twintig spelers gebruik van Bringle, maar hij verwacht dat dit aantal in ieder geval de komende jaren zal verdubbelen.

‘Een prepaid-concept verlaagt de drempel om het uit te besteden’

Mathijs vertelt dat hij door de jaren heen merkte dat kleine webwinkeliers op zoek zijn naar een toegankelijke fulfilmentoplossing, die zij als een dienst kunnen aan- en uitzetten. En omdat er wordt gewerkt met een tegoed, betalen zij nooit meer dan ze vooraf hadden begroot.

Ook voor Bringle biedt het concept de nodige voordelen: “Elke ondernemer hoopt dat hij een gat in de markt heeft gevonden. In de praktijk gebeurt het regelmatig dat een shop minder goed aanslaat dan verwacht. Door de webwinkelier zelf de logistieke handelingen te laten voorfinancieren dekt het voor ons bedrijf de nodige risico’s af.”

Daarnaast zet het concept in op tijdbesparing, zowel voor de webwinkelier als de fulfilmentaanbieder. “Jaarlijks maken we bij Make or Buy zo’n vijfhonderd offertes, waarvan ongeveer de helft past in de Bringle-doelgroep.” Door deze groep zelf online hun logistieke wensen te laten selecteren, bespaart dit beide partijen veel tijd.

‘We richten ons op spelers met zendingen binnen de Benelux’

Waar Make or Buy voornamelijk klanten bedient die op zoek zijn naar een maatwerkoplossing, wordt er binnen Bringle zo veel mogelijk geautomatiseerd. Klanten kunnen kiezen uit drie pakketten, waarbij het aantal orders leidend is voor het type abonnement. Wie wil kan het platform eerst kosteloos uitproberen. Voor de opslag en de logistieke handelingen moet uiteraard wel worden betaald. Dit kan vanaf 8,40 euro per pakket.

We bieden DHL, DPD, PostNL en Budbee aan.

Voor de verzending werkt Bringle samen met DHL, DPD, PostNL en Budbee. Orders die voor 22.00 uur zijn geplaatst, worden in Nederland de volgende dag bezorgd. Zendingen naar België en Duitsland duren één tot twee dagen langer. Ook verzenden naar de rest van de EU is mogelijk, maar dat wordt (nog) niet actief uitgedragen. “De focus ligt eerst op de Nederlandstalige webwinkels en verzending binnen de Benelux.”

‘Het omslagpunt ligt meestal bij 75 orders per maand’

Mathijs vertelt dat Bringle in principe elke zending kan aanbieden, maar dit past niet bij de propositie van het bedrijf. “We willen webwinkellogistiek zo eenvoudig mogelijk maken tegen betaalbare prijzen. Als je sporadisch een wat duurdere zending hebt – bijvoorbeeld naar het buitenland of omdat het pakket wat groter is – dan kunnen wij dat prima voor je regelen. Maar is dit standaard, dan zit je bij Make or Buy beter op je plek.”

Duizenden orders is voor ons geen probleem.

Het gebeurt dan ook dat klanten overstappen van Bringle naar Make or Buy of vice versa. Dit is geen probleem, aangezien beide bedrijven gebruikmaken van hetzelfde systeem en hetzelfde magazijn. Bij een eventuele overstap is niet het aantal orders bepalend, maar de mate waarin maatwerk nodig is. “Je kunt bij Bringle terecht met enkele orders per maand, maar ook wanneer je een oplossing zoekt voor duizenden zendingen.”

Wel geeft Mathijs aan dat het uitbesteden van fulfilment bij een beperkt aantal bestellingen vaak niet rendabel is. Het omslagpunt ligt volgens hem bij de meeste webwinkeliers bij zo’n 75 orders per maand. “Het wordt dan te druk om het thuis te doen. Bovendien wordt het bij die aantallen interessant om mee te liften op onze inkoop- en verzendcontracten.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten