menu

Nederlandse omroepen en ecommerce

Nederlandse omroepen en ecommerceDaar waar de kranten en tijdschriften soms nog de kat uit de boom keken, hebben veel Nederlandse tv-omroepen het internet al snel omarmd. En daar zijn prachtige dingen uitgekomen, zoals Uitzending Gemist en de weblog Dorst van de VPRO. Maar wat doen de Nederlandse omroepen met ecommerce?

Eerder schreven we al over wat kranten en tijdschriften doen met ecommerce. Nu gaan we eens kijken naar de televisie-omroepen. Om een handig overzicht te kunnen maken, zijn we uitgegaan van de acht grootste televisie-omroepen in ons land. Dat zijn TROS (465.455 leden in 2009), KRO (456.490), EO (439.293), AVRO (403.522), NCRV (365.909), VPRO (362.340), VARA (360.356) en BNN (303.306).

TROS
De Tros heeft in zijn 48-jarige bestaan een aantal succesvolle programma’s op de buis gebracht, zoals Bananasplit, Flikken Maastricht, Lingo, Animal Crackers en de TROS TV Show. Online zijn ze zeer actief, met een fraaie website. Ze hebben ook een webwinkel, gemaakt met Magento, waar we allerlei artikelen vinden die te maken hebben met de programma’s van deze Nederlandse omroep. Zo kun je pocketboeken van Flikken online bestellen, net als cd’s vol met Eurovisie Songfestival-nummers, een dvd-box vol met André van Duin-filmpjes en een handige omslagmap voor de TrosKompas.

Het is al met al een prima webwinkel en de inhoud past goed bij het beeld dat veel mensen hebben van deze omroep. De webwinkeliers vergeten de kinderen niet (er is een speciaal hoekje voor ‘TROS-kids’) en verzuimen -uiteraard- ook niet om mensen aan te sporen lid of abonnee te worden van de omroep.

KRO
De website van deze katholieke omroep past qua design perfect in de setting en logo’s die de KRO op televisie gebruikt in reclamespotjes. Met succesprogramma’s als Boer Zoekt Vrouw, ’t Spaanse/Vrije Schaep, Over de streep en de vele buitenlandse detectives die het uitzendt zou het gek zijn als deze omroep geen webwinkel zou hebben. Maar dat hebben ze gelukkig dus wel. Daar bestel je niet alleen dvd’s van enkele detectives als ‘The Killing’ of ‘Sherlock’, maar kun je er ook een wandelapp kopen (naar aanleiding van het KRO-programma De Wandeling) en boeken over allerhande onderwerpen. Dvd’s verkopen ze in de categorieën amusement, detectives, spiritualiteit, RKK en jeugd.

Helaas wordt er alleen geleverd tegen vooruitbetaling, ondanks dat achteraf betalen een wettelijk verplichte optie bij webwinkels is. Waar de KRO wat ons betreft pluspunten mee scoort is het feit dat leden van de omroep geen verzendkosten betalen. Ook zijn er diverse ledenacties, waarbij leden aardig wat korting krijgen op diverse artikelen uit de webwinkel. Zo betalen niet-leden €25,90 voor de seizoenen één en twee van Dagboek van een Herdershond, terwijl leden maar €12,50 hoeven te betalen. 

Als je de algemene voorwaarden-pagina openslaat vallen de overeenkomsten met enkele andere omroepen gelijk op. De webshops van VARA, BNN en KRO worden verzorgd door Alpak, een bedrijf dat actief is in fulfilment diensten.

 

EO
De Evangelische Omroep heeft een vrij afgebakende doelgroep. Dat hoeft geen nadeel te zijn, maar kan juist in je voordeel werken. Het is dan ook iets wat de EO met trots omarmt. Ook in de webwinkel van de omroep: “In deze christelijke webshop vindt u christelijke boeken, muziek, DVD’s, spellen en abonnementen.” Al wordt vrij snel duidelijk, na een kijkje op de frontpage van de webwinkel, dat ze heus niet alleen overduidelijk christelijke producten aanbieden. Want de dvd’s The Queen of Achtste-groepers Huilen Niet zijn nou niet per se een uitdrager van de christelijke boodschap. En met de Sinterklaas-actie laat de EO zien niet ongevoelig te zijn voor seizoensgebonden thema’s in de shop.

De webwinkel van de EO heeft niet het allergrootste aanbod, maar hetgeen wat ze hebben is wel gevarieerd. Zo zijn er producten specifiek gericht op kinderen, is er voldoende qua ontspanning te vinden en kan iemand die echt iets christelijks wil hebben natuurlijk ook aan zijn trekken komen in de webshop.

 

AVRO
Deze omroep heeft een prachtig vormgegeven website waarvan alles staat over de programma’s die ze maken. Maar in tegenstelling tot de eerder behandelde TROS, KRO en EO heeft de AVRO geen prominente plek (in de menubalk) voor de webshop die ze beheren. En dat is jammer, want je kon er onder andere kaartjes kopen voor de laatste uitzending die Maartje van Weegen maakt van haar Radio 4-programma de Klassieken. Of wat dacht je van de cd Junior Songfestival 2011? Verder kun je in de webwinkel van de AVRO heel wat albums kopen met klassieke muziek, dvd’s van diverse succesvolle AVRO-programma’s als Koefnoen, Neonletters en Wie is de Mol? en een beperkt aanbod van (luister)boeken. Erg uitgebreid is het totale aanbod niet, maar het past wel goed bij de omroep, diens imago en de bijbehorende programma’s.

 

NCRV
Nu kan het aan ons liggen, maar wij zien op de homepage van deze omroep nérgens een (visuele) verwijzing naar hun webwinkel. Hebben ze die dan niet? Via Google ontdekken we een verwijzing maar die webwinkel, ‘Speciaal voor u!’, is léég.

Uiteindelijk komen we via een ledenpagina alsnog een gevulde webshop tegen. Daar kunnen we helaas alleen iets kopen als we lid zijn, of direct bij de bestelling ook gelijk een lidmaatschap aan willen vragen. Wat ons dan opvalt is dat er met geen woord over de retourenregeling gesproken wordt. Als ik binnen zeven dagen het product retour stuur krijg ik dan ook mijn geld voor lidmaatschap terug? En als ik het product wil houden maar besluit het lidmaatschap ongedaan te willen maken. Kan dit dan? 

De voorwaarden die op de site staan, zeggen helaas niets over retourneringsbeleid, afkoelperiode of betalingskenmerken.

VPRO
De VPRO, afkorting van Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep, snapt internet. Ze zijn eigenaar van het alternatieve popmuziek-platform 3voor12 en brengen ook het eigentijdse magazine Dorst uit. De website van de omroep ziet er modern uit, voor sommigen wellicht iets te modern en onconventioneel. Voor de webwinkel geldt gelukkig iets anders. Deze is al veel makkelijker en logischer te navigeren dan de website. In de webwinkel vind je (gratis) downloadpakketjes van Koot & Bie, honderden(!) dvd’s, een tiental boeken en zelfs coole Buurman & Buurman-poppen! Erg handig aan de webwinkel is dat je een uitleg krijgt over de producten als je met je muis over de productafbeeldingen in de categoriepagina’s gaat. A je to!

Juridisch kan het hier, net als bij de KRO, net wat beter, want de bestelling wordt pas uitgevoerd nadat de betaling door de VPRO is ontvangen. Met andere woorden, slechts bij vooruitbetaling worden artikelen door de VPRO geleverd.

 

VARA
De website van de VARA zit goed in elkaar, maar roept nou niet gelijk een associatie met de omroep op, afgezien van het logo in de hoek dan. De webshop, gemaakt met Magento, maakt ons echter nóg enthousiaster. Het ziet er niet alleen gelikt uit, maar de producten die erin worden aangeboden zijn duidelijk op maat gemaakt voor de VARA en diens programma’s. Zo kun je je eigen All Star-shirt laten bedrukken, kun je een strandlaken van De Wereld Draait Door kopen of rondlopen met een sweatshirt van Papaul Live. Maar waarom verkoopt de VARA anno 2012 nog steeds het Jaarboek Sterrenkunde 2009?

 

BNN
Deze relatief jonge omroep heeft z’n plekje in het medialandschap inmiddels wel verdiend. De website past goed bij het imago van BNN en het feit dat ze een afbeelding van ‘fortune cookies‘ gebruiken om de bezoeker te wijzen op het feit dat ze gebruikmaken van cookies, zegt wel genoeg. De webwinkel van BNN zit verstopt in de menubalk bovenaan, onder het kopje ‘Leden’. Niet echt gebruiksvriendelijk dus.

Met teksten als ‘Hé kutfeut, dvd´tje kijken?’, ‘Klik ‘m aan ouwe’ en ‘Tik ‘m aanrader’ speelt de webwinkel niet alleen goed in op het taalgebruik uit de desbetreffende programma’s (Feuten en De Klusjesmannen), maar ook op de jonge doelgroep. De frontpage bevat verder heel slim een top 5 van populaire producten en een categorie ‘Meest Bekeken’. De Magento-webwinkel is wederom ontwikkeld door Alpak.

Tags

Reacties