menu

Nederlandse Chargeback database?

In Amerika hebben webwinkels een website opgericht die bijhoudt welke mensen hun geld terug laten storten. Willen we in Nederland dit ook?

BadCustomer.com
Zo’n 300 webwinkels hebben gezamelijk in ongeveer 6 maanden zo’n 6 miljoen mensen toegevoegd aan de website van Badcustomer.com. Mensen worden toegevoegd als ze een chargeback hebben laten uitvoeren. Oftewel hun geld achteraf terug hebben laten storten. Deze 6 miljoen zijn niet allemaal gelijk internetcriminelen want in veel gevallen is het geld terug laten storten heel normaal. Bij ontevredenheid over een produkt bijvoorbeeld. Of als deze tijdens de post is beschadigd of zelfs niet aankomt. Maar zo tegen de feestdagen is de zogenaamde friendly fraud wel steeds populairder.

Ook in Nederland lijken mensen in steeds groter wordende getalen misbruik te maken van de mogelijkheid om online een betaling te doen, en na ontvangst van artikelen, deze betaling terug te laten draaien. Afgelopen week bijvoorbeeld schreef de Elsevier hier nog een artikel over.

In mijn ogen wordt het vuur nog eens aangewakkerd door de reclames van credit card maatschappijen. Deze maken veel reclame voor de mogelijkheid van het terug laten storten van je geld bij een betaling via je credit card. Zo hebben ze momenteel radio reclames over foute webwinkels waar je mogelijk wordt opgelicht. De credit card maatschappij noemt daarna dat als dit jou overkomt, je simpelweg je geld retour kan laten storten via de credit card maatschappij. Veilig voor de consument maar niet zo handig voor de webwinkel! Want in de meeste gevallen is het niet de webwinkelier die in de fout zit, maar de consument die zijn geld weer terug laat storten. Die krijgt een artikel en daarna zijn geld terug!

Database
Een database met alle mensen die hun geld retour hebben laten storten zou hierin kunnen helpen. Aan de ene kant ben ik hier wel voor. Als jij met jouw webwinkel kan zien of jouw klant eerder bij Wehkamp of Bol.com zijn betaling terug heeft laten storten is dit natuurlijk handig.

Het geeft de webwinkels een beetje macht. Want een klant zal niet zo snel meer een webwinkel oplichten als dit direct gevolgen krijgt bij andere webwinkels. Hij zal proberen niet op de lijst te komen. Het geeft meer gelijkwaardigheid tussen consument en webwinkel. Maar het kan natuurlijk ook doorslaan. Dat webwinkels voor eigen rechter kunnen spelen. Dat zou dan ook gelijk tot het verlies van aangesloten keurmerken en een hoge boete voor de webwinkel moeten leiden.

Toch heb ik mijn twijfels of een database wel het antwoord is. Ten eerste is het bij Wehkamp of Bol nou eenmaal niet altijd zo gek als je een bestelling terug laat draaien. Webwinkels maken wel eens foutjes. Onschuldige mensen kunnen zo worden gestraft. De echte oplichters komen natuurlijk nooit met de werkelijke naam en adres op de lijst dus daarnaast zou je ook een IPnummer en andere gegevens achter moeten kunnen laten om er zeker van te zijn dat de oplichter niet simpelweg de naam van zijn buurman opgeeft. Je hebt eigenlijk samenwerking van banken, logistiek, overheid en webwinkels nodig. Al met al geeft deze database enorm veel extra rompslomp en is het in Nederland lastig zoiets op te zetten vanwege de privacy wetten die hier gelden.

Beter (in mijn ogen) zou het zijn als de overheid hierin duidelijker werd. Mensen worden nu amper nog vervolgd bij internetfraude. Webwinkels hebben bij bestellingen altijd IP-nummers en soms zelfs namen en adressen. In plaats van de webwinkels zou het beter zijn als justitie een database zou opzetten. De politie zou een soort meldpunt moeten krijgen voor webwinkeliers waar IP nummers en namen kunnen worden toegevoegd en vervolgd. Maar de politie doet er weinig tegen. Het is te kleinschalig of de fraude betreft een te klein bedrag. Op 300 euro schade kan geen agent worden gezet. Ook niet als deze persoon dit waarschijnlijk bij tientallen andere webwinkels ook weer voor 300 euro doet. 

Wat vinden webwinkeliers?
Zouden webwinkels de handen hierbij in een moeten slaan en samen deze database ook in Nederland moeten opstellen? Bijvoorbeeld met steun van de Thuiswinkel organisatie? Of komen we nu tot een alternatief voor een probleem dat eigenlijk een zaak van justitie is en waar eigenlijk de overheid simpel nu eens strenger moet gaan optreden?

Wat is jullie mening hierover?

Tags

Reacties