Nederlandse banken lanceren identificatiedienst iDin

Nederlandse banken lanceren identificatiedienst iDin

Betaalvereniging Nederland heeft in samenwerking met de grote Nederlandse banken een online identificatie- en inlogdienst gelanceerd. Deze dienst luistert naar de naam iDin en moet het makkelijker maken voor consumenten om zich online te identificeren bij bijvoorbeeld webwinkels. In België is men nog bezig een soortgelijke dienst op te zetten.

De betaalvereniging lanceerde iDin eind vorige week en legde gelijk uit dat de dienst niet alleen handig is voor consumenten, maar ook voor webwinkels en online dienstverleners. Zij krijgen namelijk met dit systeem zekerheid over de identiteit van hun klanten. Consumenten loggen namelijk in met hun bankgegevens en die zijn bij het openen van een bankrekening door de desbetreffende bank al zorgvuldig geverifieerd.

Banken en telecomproviders werken aan Belgian Mobile ID

Ondertussen wordt er in België ook gewerkt aan een dergelijke oplossing. De banken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC en ING en telecomoperatoren Orange, Proximus en Telenet werken aan Belgian Mobile ID, een app waarmee consumenten zich veilig kunnen aanmelden op websites.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten