menu

“Nederlanders zijn Duitsland een stap vooruit”

Om een beeld te krijgen van de branche interviewen we met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Dit keer Damian Schmidt, de CEO van webhosting provider STRATO. Hoe ziet hij de ecommerce branche in Nederland?

V: Strato is ongeveer twee jaar geleden de Nederlandse markt op gekomen. Daarvoor had  ik er zelf niet eerder van gehoord. Hoe oud is STRATO eigenlijk? Hoe groot en hoe is het precies ontstaan?

A: Om te beginnen een paar feiten en cijfers over STRATO: STRATO is met 4 miljoen domeinen en 1,4 miljoen klantencontracten in 6 Europese landen de op een na grootste webhostingaanbieder in Europa en de tiende hostingprovider wereldwijd¹. Met meer dan 25.000 webshops is STRATO tevens de grootste aanbieder van hosted webwinkel-oplossingen in Europa². STRATO beheert twee eigen datacenters en meer dan 35.000 servers. De omzet in 2008 bedroeg 87,7 miljoen euro³. STRATO’s hoofdvestiging is in Berlijn, Duitsland. Van de ongeveer 500 mederwerkers werken er zo’n 200 in de Customer Care. Het service aspect is voor STRATO erg belangrijk. 
1 – Bron: Oppenheim Research GmbH, Frankfurt/Main, 16 april 2009
2 – Bron: ePages en eigen data
3- Bron: IFRS

STRATO Nederland (www.strato.nl) is in april 2006 van start gegaan. In Duitsland bestaat STRATO echter al meer dan 10 jaar. Bekend werd STRATO in Duitsland met de campagne www.wunschname.de (www.wensnaam.de). Hiermee maakte STRATO in 1998 het .de domein tot een van de succesvolste top-level-domeinen ter wereld. Ook bij de introductie van het .eu domein was STRATO toonaangevend. In 2005 werd STRATO officieel .eu-registrar. In 2006 zette STRATO het eerste commerciële .eu domein online en registreerde al korte tijd later het 2 miljoenste .eu domein. Gelijktijdig met de lancering van het .eu domein ging STRATO in Nederland, Spanje, Groot Brittanië en Italië van start.

V: Waarom is drieëneenhalf jaar geleden besloten om ook op de Nederlandse markt toe te treden?

A: De internationalisering was een logische stap na de lancering van het .eu domein. Focusmarkten hierbij waren, en zijn nog steeds, Nederland en Spanje. Nederland heeft, ondanks zijn geringe grootte, een enorm potentieel op het gebied van webhosting. Vooral de  webshops doen het goed in Nederland. Hier zie je toch weer de handelsmentaliteit van de Nederlanders terug. Nederland is inderdaad een heel open en internationaal land. Mensen hebben geen beroeringsangsten met het internet en beseffen dat een online-presentie tegenwoordig essentiëel is. Wat betreft internetgebruik en ecommerce, vind je Nederland altijd in de top van alle Europese landen terug. Allemaal redenen voor ons om de uitdaging aan te gaan om als internationale speler de Nederlandse markt op te gaan.

Inmiddels kijken we terug op 3 succesvolle jaren in Nederland en we zijn hier best trots op. In 3 jaar tijd hebben we veel geleerd en inmiddels kennen we markt zo goed, en vinden we de Nederlandse markt zo belangrijk, dat we sommige productintroducties eerst in Nederland en daarna pas in Duitsland doen. Zo hebben we bijvoorbeeld de nieuwe generatie webshops twee maanden geleden eerst in Nederland  geintroduceerd. We werken met vele Nederlandse partners en breiden de  Nederlandse tak van ons bedrijf continue uit.

V: Met de overname van webhosting van Lycos hebben jullie ongeveer een jaar geleden snel een groot marktaandeel in Nederland opgedaan. Hoe is deze overname achteraf ervaren?

A: Het is belangrijk om aan te geven dat het geen overname was, maar dat STRATO en Lycos samen een overstapactie hebben georganiseerd. Lycos-klanten konden vrijwillig en tegen voordelige condities overstappen naar STRATO. Meer dan vijftig procent van de Nederlandse Lycos-klanten maakte hier begin dit jaar gebruik van en verhuisde naar STRATO. De overstapactie was daarmee een nog groter succes dan we  hadden verwacht. We zijn uitermate trots, dat zoveel klanten voor STRATO als hun nieuwe provider kozen. We kregen veel positieve feedback en de overstapactie heeft onze positie en naamsbekendheid in de Nederlandse markt nog eens versterkt. Hiervan profiteren we nog steeds.

V: Webhosting en webdesign zijn eigenlijk twee verschillende branches. Toch lijkt STRATO, alhoewel de core duidelijk op hosting ligt, beide zaken te willen combineren. Bijvoorbeeld met heel duidelijke ecommerce pakketten inclusief webwinkel en zelfs promotiekrediet! Waarom is voor deze combinatie gekozen?

A: Met elk STRATO-pakket krijg je alles wat je nodig hebt om je succesvol op het internet te presenteren. Dit maakt deel uit van ons ‘enabling’-concept. STRATO is van mening dat het internet ‘democratisch’ moet zijn,  voor iedereen toegankelijk. STRATO realiseert dit  door gewoonlijk los aangeboden onderdelen (zoals domeinnaam, sitebuilder, webspace, e-mail etc.) in één compleet pakket aan te bieden – en dit tegen een top prijs-kwaliteitsverhouding. De lage prijzen kan STRATO trouwens waarborgen door zijn grootte. Dit resulteert bijvoorbeeld ook in meer capaciteiten voor ontwikkelingen, zoals het zelf ontwikkelde innovatieve spamfilter. Onze filosofie is dat internet plezier moet maken! Of je nu beginnende internetgebruiker bent of webdesigner, een onderneming hebt, of een site voor opa en oma wilt bouwen.

Alle pakketten van STRATO zijn daarom inclusief e-mail en handige interactieve features, zoals een Sitebuilder, EasyVideo en het STRATO Fotoalbum. Beginnende internetters kunnen hiermee snel en makkelijk een website of webwinkel bouwen. Professionals daarentegen komen met de pro-pakketten met onder meer MySQL databanken, PHP en meer, op hun kosten.

We proberen de twee branches webdesign en webhosting dus in zoverre te combineren, dat iedereen eenvoudig het web op kan. Een sitebuilder vervangt uiteraard geen webdesigner, maar we zijn van mening dat, om een concreet voorbeeld te noemen, een zzp’er met weinig budget en zonder kennis van programmeren de mogelijkheid moet hebben om zelf een website te bouwen en te onderhouden. Een website door een webdesigner laten bouwen is vaak duur. Grotere ondernemingen zullen webdesigners ook in de toekomst aan het werk houden. Met onze nieuwe productlijn, met name het EasyWeb, willen we de markt  ook voor mkb’ers en particulieren openen. Ook voor hen is in de huidige tijd een webpresentie onmisbaar.

V: Alhoewel STRATO nog maar kort op de Nederlandse markt is, lijkt het een van de stabiele, grote succesvolle spelers die op hoog nivo meewerken aan de ontwikkeling van de branche. Waar ziet STRATO bijv. nog verbeteringsmogelijkheden in de ecommerce of webhosting markt van Nederland?

A: Nederland is een van onze focusmarkten. In het begin lanceerden we nieuwe producten eerst in onze thuismarkt Duitsland, daarna pas in Nederland. Nu, drie jaar later, kennen we markt zo goed en vinden we de Nederlandse markt zo belangrijk, dat we sommige introducties eerst in Nederland en daarna pas in Duitsland doen. Een goed voorbeeld is onze nieuwe generatie webshops. Maar niet alleen op het gebied van nieuwe producten genieten we aanzien. Zo zijn we bijvoorbeeld als eerste hostingaanbieder begin 2008 overgestapt op groene stroom. Veel Nederlandse providers zijn ons voorbeeld gevolgd en daar zijn we trots op.

Verbeteringsmogelijkheden in de webhosting zien we vooral op het gebied van de veiligheid. De Nederlandse markt is erg opgesplitst en bestaat uit vele kleinere spelers. Als grote internationale speler hebben wij de mogelijkheid om met twee eigen TÜV-gecertificeerde datacenters een veilige infrastructuur aan te bieden. Kleinere aanbieders daarentegen huren vaak ruimte  in grotere datacenters. Of ze hebben een rack servers op de zolderkamer staan. Veel mensen staan er niet bij stil dat dit niet bijzonder veilig is. Het besef hoe belangrijk veiligheid is, en dat dit ook deel van het hostingproduct uitmaakt, missen we voor een deel nog in Nederland.

De ecommerce markt is daarentegen erg goed ontwikkeld in Nederland, dit zeker mede door de gerenommeerde Thuiswinkel Organisatie. Als Thuiswinkel Business Partner, volgen we de Nederlandse ecommerce markt nauwlettend en zijn hier erg positief over.

Onze webshop-producten ontwikkelen we trouwens meteen vanuit een Europese gedachte. Nederlandse webwinkeliers kunnen zo direct uit meerdere talen en valuta te kiezen. Hiermee geven we de Nederlandse e-commerce-markt een Europese dimensie en bieden we webwinkeliers nog meer kansen.

V: Op welk gebied wil STRATO zich momenteel in Nederland sterk ontwikkelen?

A: Op het moment ligt de focus vooral op de mkb’ers.  Mede door de economische crisis worden nieuwe communicatie- en verkoopkanalen steeds belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan een webshop als tweede standbeen, of meer bezoekers in je café door een internetpresentie. We willen iedereen de mogelijkheid geven dit potentieel optimaal te exploiteren. Afgelopen maart hebben we bovendien onze nieuwe productlijn EasyWeb ingevoerd waarmee je in enkele muiskliks een website, fotoalbum, blog of videosite in elkaar zet. Hiermee richten we ons vooral op het ‘fun’-gebruik van webhosting. 

Deze twee doelgroepen zullen ook in toekomst bijzonder belangrijk voor ons blijven.

V: STRATO is van oorsprong een Duits bedrijf. Is dat voor Nederlandse klanten nog van invloed? Nadelig door bijv. geen Nederlands bezoekadres of juist voordelig door goede aansluiting met Duitse bedrijven, als keurmerken, betalingsproviders e.d?

A: We werken sinds het begin nauw samen met veel sterke Nederlandse partners. Dit maakt deel uit van ons succes. Nederlanders staan erg open voor nieuwe dingen, maar hechten ook bijzonder veel waarde aan lokale aanbieders. Kijk maar naar eBay vs. Marktplaats of Facebook vs. Hyves.

STRATO biedt een goede combinatie van  Duitse kwaliteit en Nederlandse partners. We ‘localiseren’ onze producten voor de Nederlandse markt, bijvoorbeeld door speciaal voor de Nederlandse markt een geintegreerde iDEAL-interface aan te bieden. Tot nu toe hebben we nog geen Nederlandse vestiging maar zijn wel op belangrijke beurzen aanwezig, zoals de TCD ,en hebben een gratis telefoonnummer waar onze klanten in hun moedertaal terecht kunnen. Ze worden dan te woord gestaan door gekwalificeerde medewerkers uit het eigen Customer Care Center.

V: Waarin verschillen volgens jullie eigenlijk de Duitse en Nederlandse ecommerce branche?

A: Nederlanders zijn op het gebied van ecommerce, Duitsland een stap vooruit. De Duitser kijkt even de kat uit de boom, evalueert de markt, brengt deze vervolgens in kaart, om dan de ‘voors en tegens’ tegen elkaar af te wegen. De Nederlander daarentegen kijkt waar hij een webshop vindt die hij snel kan activeren, opzetten en inrichten, zodat hij snel zijn producten online heeft. Wat een ander kan, kan hij ook! De Duitser denkt meer in bestaande patronen, de Nederlander wil vernieuwen, uitproberen. Ondernemen dus,  in de letterlijke zin van het woord. Je ziet het ook op de door de Thuiswinkel Organisatie georganiseerde events. De grote webwinkeliers (de bol.com’s, de wehkamp’s en andere grootheden) geven workshops aan beginnende webwinkeliers. Geen hierarchisch gedoe, gewoon je kennis verder geven, en dat zo direct mogelijk. Hier ligt de kracht van de Thuiswinkel Organisatie. De branche werkt zeer nauw samen   aan een constante verbetering van haar product.

Meer informatie over STRATO is te vinden op www.strato.nl.

Tags

Reacties