Nederlander shopt voor €1,9 miljard bij Europese webshops

Nederlander shopt voor €1,9 miljard bij Europese webshops

Nederlandse shoppers hebben vorig jaar een totaalbedrag van 1,9 miljard euro uitgegeven bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is een stijging van 19,3 procent in vergelijking met het jaar ervoor.

In 2016 werd er nog 1 miljard euro uitgegeven bij buitenlandse webwinkels in de EU en een jaar later was dat bedrag opgeklommen naar 1,7 miljard euro. In 2018 kwam het bedrag uit op 1,6 miljard euro en vorig jaar ging het dus om 1,9 miljard euro, zo laten de laatste cijfers van het CBS ons zien.

Vierde kwartaal 2019 zet record neer

Kijken we naar de verschillende kwartalen van vorig jaar, dan was het vierde en laatste kwartaal eentje met een record. Nog nooit werd er zo’n hoge omzet via Europese webwinkels gerealiseerd: 553 miljoen euro.

In drie maanden tijd werd voor 553 miljoen euro uitgegeven bij buitenlandse EU-shops.

Internetverkopen door EU-webwinkels aan Nederlandse consumenten.Omzet Nederlandse webshops steeg 17% in 2019

Het statistiekenbureau heeft ook gekeken naar de verkopen van webwinkels die in Nederland zijn gevestigd. Hun omzet viel in het laatste kwartaal van vorig jaar 15,7 procent hoger uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over het gehele afgelopen jaar werd er 17 procent meer online verkocht.

Het zijn vooral de omnichannel-spelers die verantwoordelijk zijn voor de procentuele stijging. Hun online omzet steeg vorig jaar met 21,3 procent, terwijl de online-only shops hun verkopen met 14,1 procent zagen toenemen.

De omzet van omnichannel-spelers steeg harder dan die van online-only shops.

‘Meetmethode is nog in ontwikkeling’

Het CBS blijft er overigens op hameren dat het bij de omzet in dit soort onderzoeken uitgaat van online aankopen die Nederlandse consumenten doen bij bedrijven in de EU die buiten Nederland zijn gevestigd. Btw wordt hierin niet meegenomen en de cijfers worden nog steeds berekend volgens een methode die volop in ontwikkeling is. De cijfers zijn dus voorlopig, zo deelt CBS mee.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten