Nederlander shopt voor €1,5 miljard bij Europese webshops

Nederlander shopt voor €1,5 miljard bij Europese webshops

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar zo’n 1,5 miljard euro uitgegeven aan producten die ze kochten in buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Met name in het laatste kwartaal werd er veel geld uitgegeven in buitenlandse shops. Er vloeide toen 426 miljoen euro naar deze webwinkels. Welke conclusie kunnen we hieruit halen?

De cijfers komen uit een lopend onderzoek van CBS naar hoeveel wij Nederlanders online uitgeven over de grens. Het statistiekenbureau keek hiervoor naar online aankopen van producten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland zijn gevestigd.

Als bron voor de data gebruikte het de btw-aangiftes die buitenlandse webwinkels verplicht zijn te doen als ze per jaar meer dan 100 duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten. Pas bij dit volume is er een los Nederlands btw-nummer nodig. De omzet van webshops die onder deze 100 duizend blijven is dus niet meegenomen. De totale bestedingen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels worden daardoor onderschat. Het CBS kan geen indicatie geven van de omvang van deze onderschatting maar die zal ongetwijfeld een grote impact hebben. Desondanks zijn dit al interessante cijfers.

Nederlandse webwinkels groeiden harder dan shops uit EU

Uit de data komt een interessante ontwikkeling naar voren. Ons valt het bijvoorbeeld op dat Nederlandse webshops meer groei in ons land laten zien, dan Europese webshops. Zo namen de online verkopen door Nederlandse webwinkels in het vierde kwartaal met 21 procent toe, terwijl Europese webwinkels binnen ons land een omzetontwikkeling van ‘slechts’ 14 procent overlegden.

Er wordt soms gesuggereerd dat internationale marktplaatsen en platformen de toekomst zijn, maar uit deze cijfers blijkt dit dus nog niet. Voorgaande jaren groeide Europese webshops namelijk wel sneller, dus momenteel is het tegendeel waar. Al wordt hier alleen naar Europa gekeken, en zijn internationale platformen als Alibaba of Amazon niet meegenomen.

Omzetontwikkeling van webshops in Nederland en de EU

CBS: ‘Crossborder-aankopen dragen niet bij aan onze economie’

Of de grote Europese spelers de Nederlandse ecommerce uiteindelijk echt kapot zullen maken is dus nog maar de vraag. Momenteel weten de Nederlandse webshops Europa zo te zien steeds beter buiten de deur te houden. Toch laat het CBS wel in haar artikel doorschemeren dat hier wel een bepaalde angst voor is, want in haar toelichting is het statistiekenbureau vrij stelling. Zo merkt het op dat aankopen bij buitenlandse webwinkels niet bijdragen aan de Nederlandse economie, “in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels”.

Als ambassadeur van de Nederlandse webwinkelier zijn we het natuurlijk eens dat Nederlandse webshops hun voordelen hebben voor de economie en werkgelegenheid. Maar deze stelling klinkt toch wel als een fraai staaltje van overheidspropaganda om de vaderlandse ecommerce te stimuleren. Gaat het CBS hier (bewust?) voorbij aan het feit dat aankopen dat buitenlandse webwinkels hun Nederlandse vertalingen en marketing hier moeten inkopen, de artikelen in Nederland opslaan of door een Nederlandse partij laten verzorgen en via een Nederlandse betaalprovider worden afgerekend? Is de BV Nederland daarbij echt zoveel slechter af dan bij een Nederlandse webshop die zijn logistiek, marketing of andere zaken juist heeft uitbesteed bij buitenlandse aanbieders?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten