menu

Nederland shopt voor 455 miljoen online in buitenland

Nederlandse consumenten hebben voor zo’n 455 miljoen euro online geshopt bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dit bedrag werd gespendeerd in het tweede kwartaal van dit jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van 18 procent.

Hiermee blijft de omzetgroei van buitenlandse webwinkels in ons land niet ver achter op die van de vaderlandse shops: die zagen in dezelfde periode hun omzet namelijk met 19 procent toenemen. Dit blijkt uit lopend onderzoek van het CBS.

Net als bij de vorige twee onderzoeken in mei en juli keek het statistiekenbureau ook hier naar webshops die jaarlijks voor meer dan honderdduizend euro aan Nederlandse consumenten verkopen en dus verplicht zijn btw-aangifte te doen. Het daadwerkelijke bedrag dat buitenlandse online shops hier omzetten ligt dus nog hoger.

Meer dan verdubbeling in vier jaar tijd

Wanneer we kijken naar de ontwikkeling van online verkopen door EU-webwinkels aan Nederlandse consumenten, dan zien we dat deze omzet in vier jaar tijd meer dan verdubbeld is. In het tweede kwartaal van 2014 ging het namelijk nog om 199 miljoen euro, daar waar het nu dus 455 miljoen euro bedraagt.

Omzet van EU-webwinkels in Nederland

Omnichannel groeit met 26 procent

Het CBS keek gelijk ook maar hoe de webwinkels uit ons eigen land het hebben gedaan. Zoals gezegd is hun omzet in het tweede kwartaal met bijna 19 procent toegenomen, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Bij pure webwinkels lag de online omzet ruim 14 procent hoger, terwijl die bij omnichannel-spelers zelfs 26 procent hoger was.

Tags

Reacties