menu
lightspeed ecommerce

Nederland in top 5 online shoppers

Nederland in top 5 online shoppers

Nederland staat op nummer vijf als we kijken naar het percentage van onze bevolking dat vorig jaar online heeft geshopt. Met een aandeel van 81 procent staan wij boven grote ecommerce-markten als Duitsland en Frankrijk.

Online shoppen was in de gehele Europese Unie al populairder geworden in de loop der jaren. Onder meer door een toegenomen gebruik van het internet en verbeterde veiligheidsstandaarden. Maar gedreven door de maatregelen die zijn genomen om het coronavirus in te dammen, heeft ecommerce recent helemaal een flinke toevlucht genomen.

Aandeel online shoppers verdubbeld in tien jaar tijd

Die cijfers toont Eurostat nog niet, maar het kwam deze week wel met de resultaten van een enquĂȘte uit 2019. Daaruit blijkt dat zes op de tien mensen uit de Europese Unie, met een leeftijd tussen de 16 en 74 jaar, vorig jaar online heeft geshopt. Ter vergelijking: een jaar eerder lag dat percentage 4 procentpunt lager, op 56 procent. En in vergelijking met tien jaar geleden is het aandeel zelfs bijna verdubbeld, van 32 procent in 2009.

60 procent van de EU shopt online.

Nederland derde EU-land op ranglijst

Ons land staat op een mooie derde plek als we kijken naar EU-landen en op plek vijf als we kijken naar de landen in Europa. Met 81 procent dulden we alleen het Verenigd Koninkrijk (87 procent), Denemarken (84 procent), Zweden en Noorwegen (beide 82 procent) boven ons.

Grootste groei online shoppers in Estland

De grootste groei kan echter worden gevonden in Estland. Daar nam het aandeel online shoppers in tien jaar tijd met maar liefst 51 procentpunt. Van slechts 17 procent in 2009 naar 68 procent vorig jaar.

Online shopping in de EU.

Het zijn vaker mannen dan vrouwen die online shoppen

Het onderzoek laat ook zien dat mannen (61 procent) iets meer online lijken te shoppen dan vrouwen (59 procent), hoewel het aandeel online shoppers bij de vrouwen harder is gestegen in de afgelopen tien jaar. Van 29 procent in 2009 naar 59 procent vorig jaar. Bij de mannen gaat het om een groei van 35 naar 61 procent in diezelfde periode.

Het aandeel online shoppers is in alle leeftijdsgroepen significant toegenomen in de afgelopen tien jaar en dit is vooral het geval bij consumenten tussen de 25 en 34 jaar. Die gingen van 46 procent dat in 2009 online shopte naar 79 procent vorig jaar.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch