MyParcel overgenomen door PostNL, wat nu?

MyParcel overgenomen door PostNL, wat nu?

MyParcel, een pakketstapelaar die webwinkels kan helpen met een collectief PostNL-contract, is overgenomen door PostNL. Wat betekent dit nou eigenlijk voor het bedrijf, de aangesloten webwinkeliers of pakketstapelaars in het algemeen?

Op het postkantoor reken je 7 euro af voor een pakketje en daar zit ook nog eens geen BTW bij in. Als jij het pakket verstuurt verkoop je het indirect door en om in de boekhouding neutraal uit te komen moet je dus zo’n 8,50 aan verzendkosten rekenen. Dat is niet te doen en gelukkig kan het meestal ook goedkoper. Hóé goedkoop is een beetje afhankelijk van jouw volume, type pakket, en de wensen die je hebt. Een van de oplossingen is het inschakelen van een pakketstapelaar.

Pakketstapelaars zijn bedrijven die zelf goede contracten met verzenders hebben afgesloten. Daarnaast bieden ze softwarematige oplossingen en voor kleinere spelers soms betere bereikbaarheid en klantenservice dan je als kleine webwinkel zelf bij een verzender zou krijgen. In Nederland zijn – naast bijvoorbeeld de fulfilmentbedrijven – grofweg drie bekende stapelaars actief: Shops United, SendCloud en MyParcel. Die laatste is dus overgenomen door PostNL en een apart verhaal geworden.

MyParcel nu van PostNL
MyParcel is een initiatief van een reclamebureau dat ook het flespakket samen met PostNL heeft opgezet. Blijkbaar heeft die laatste samenwerking ervoor gezorgd dat PostNL het bedrijf wilde overnemen. Voor dat papierwerk allemaal is verwerkt kan dat even duren, maar vanaf mei is alles ook bij de KVK bezegeld. Als je zaken doet met MyParcel doe je nu dus eigenlijk zaken met de enig aandeelhouder van het bedrijf: PostNL Pakketten Benelux BV.

Eigenlijk is het niet zo bijzonder dat deze overname plaatsvindt. Blijkbaar vindt PostNL het reclamebureau interessant en dus ligt een overname voor de hand. Wat wij wél bijzonder vinden is dat een beursgenoteerd bedrijf als PostNL er nog geen persbericht over heeft verstuurd. Ook MyParcel rept niet over de overname. Wel geeft dit bedrijf na enig doorvragen aan dat de samenwerking met PostNL contractueel anders in elkaar zit dan bij die andere twee, Shops United en SendCloud. Je krijgt bij die telefoontjes bijna het idee dat er juridisch iets misgaat bij de concurrenten.

PostNL vs. DHL
Want concurrenten zijn het, ook voor PostNL. SendCloud en Shops United zijn onafhankelijke bedrijven, en bieden dus ook gewoon DHL bijvoorbeeld. Indien gewenst kun je er ongetwijfeld ook terecht voor DPD of GLS. En ze groeien hard, want niet alleen het tarief is soms beter bij een stapelaar, het zijn kleine innovatieve bedrijfjes die soms net wat beter of sneller hun software of klantenservice kunnen optimaliseren dan de grote parcelbedrijven.

En dus kiezen steeds grotere webwinkels voor een tussenschakel. Hoe groot de markt is, is lastig te zeggen maar we kunnen wel stellen dat er grofweg zo’n twee miljoen pakketjes dit jaar via deze drie partijen gaan. Voor PostNL is dat bedreigend, helemaal nu te zien is dat DHL steeds beter grip krijgt op de parcelmarkt en de pakketstapelaars simpelweg met een druk op de knop over kunnen stappen naar DHL, mocht die een vergelijkbare of betere dienstverlening gaan aanbieden.

‘Can’t beat them? Join them’ zal PostNL gedacht hebben. Met de overname van MyParcel is er in ieder geval één stapelaar die geen DHL aanbiedt. En is er eentje die niet openlijk de marge van pakketverzenden met webwinkeliers bespreekt en die zij indien nodig kunnen opdoeken of in ieder geval de kennis en kunde van de pakketstapelaars met ze deelt.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten