MultiSafepay ruziet met acquirer na wissel

MultiSafepay ruziet met acquirer na wissel

MultiSafepay is afgelopen maand flink in gesprek geweest met haar acquirer. Het moet uitleggen waarom het switcht van creditcard-aanbieder PaySquare naar Barclays Bank, terwijl veel klanten hiervan niet op de hoogte waren. Wat zou dit eigenlijk voor gevolgen kunnen hebben als lopende contracten met PaySquare zouden zijn opgebroken?

Als je kiest voor een PSP kijk je natuurlijk ook naar de kosten en voorwaarden en periodiek bekijk je of je nog wel de beste partner voor de betalingen hebt. Dat is voor een PSP niet anders, want veel Nederlandse betaalproviders besteden techniek uit, net zoals jij dat doet bij jouw PSP. iDeal faciliteren ze meestal zelf, maar ze hebben vaak zelf geen eigen creditcard of methode voor achterafbetalen die ze kunnen aanbieden. Ook zij hebben dus partners en vaak ga je bij een PSP dus met meerdere bedrijven in zee. Denk bij achteraf betalen aan Klarna, Billink of AfterPay en bij creditcards aan een grote bank of andere acquirer (betaalfacilitator).

In veel gevallen merk je weinig van deze achterliggende en vooral technische extra partij, omdat het huwelijk tussen die partijen en je PSP meestal goed geregeld is. Bij kleinere PSP’s of grote volumes is het een kwestie van een extra handtekening zetten en verder niet naar omkijken dus. En vaak kan het nog makkelijker, want bij webwinkels die de 100K euro omzet per jaar via creditcards niet halen mag een collecterende PSP zelfs ‘stapelen’ wat betekent dat de payment service provider zelf het papierwerk mag afhandelen en de risico’s op zich nemen. Als webwinkel weet je dan niet eens wie de achterliggende partij is. Je beoordeelt de tarieven, techniek en voorwaarden via de informatie van je PSP zelf. Zelfs als onder water je PSP wisselt van aanbieder zul je er weinig van merken, omdat je PSP dat waarschijnlijk goed regelt.

Het lijkt erop dat MultiSafepay klanten heeft gewisseld
Het wisselen van klanten is MultiSafepay zijn goed recht, want mogelijk is het van mening dat een andere partij betere voorwaarden heeft. Bijvoorbeeld gunstigere tarieven, betere communicatie, een stabiel netwerk of meer technische mogelijkheden. En wordt er dan geswitcht van acquirer, dan merk jij daar weinig van. Net als dat jouw klanten het waarschijnlijk niet zullen merken als jij opeens gebruikmaakt van de diensten van een andere PSP.

MultiSafepay is een collecterende PSP en mag dus haar klanten wisselen
Klanten wisselen mag, tenminste de klanten die hun handtekening bij de PSP hebben gezet nádat die collecterend is geworden. MultiSafepay is een collecterende partij geworden, maar niet zo lang geleden moesten hun klanten nog zelf een handtekening zetten onder het contract van hun technische creditcard-aanbieder PaySquare, dat in eigendom is van Equens. Als die klanten worden geswitcht naar Barclays Bank, of als ze klanten zonder te informeren switchen die boven die 100K draaien, dan is dat dus een contractbreuk. We hebben het hier over puur formeel papierwerk, een ‘zakelijk geschil’ dus, dat bij een extreem juridisch geschil voor de kantonrechter zou kunnen belanden.

De geruchten dat het niet meer lekker botert gaan al even rond en als we Gebra moeten geloven zou het vrijdag zelfs in de rechtbank voorkomen. Maar Kelly Heijdenrijk van MultiSafepay geeft vanmorgen telefonisch aan dat er momenteel onderling in goed overleg wordt gesproken en er van een juridisch geschil dus geen sprake is. Als klant zou je daar waarschijnlijk ook niets van merken, al zou het wel op hoog niveau kunnen worden gespeeld. Creditcardmaatschappijen en grote financiële dienstverleners staan erom bekend nogal strikte voorwaarden te hanteren bij contractbreuk. De ‘boetes’ en schadevergoedingen die op papier opeisbaar zijn, lopen waarschijnlijk in de tonnen, afhankelijk van de hoeveelheid klanten en dus contracten die verbroken zijn.

Natuurlijk kunnen webwinkels ook hun twijfels hebben over de zuiverheid van hun PSP als die zomaar achter de schermen van aanbieder wisselt zonder daar transparant over te zijn. Wat doen ze dan nog meer zonder jouw weten om om hun winstmarges op jou te maximaliseren?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten