Montapacking gaat internationaal

Montapacking gaat internationaal

Van zijn ambitie om iedere twee jaar te verdubbelen, heeft Edwin van der Ham – eigenaar van Montapacking – nooit een geheim gemaakt. Tot dusver kwam deze groei uit eigen land, maar vanaf dit jaar wordt internationalisering een steeds groter thema. “In mei openen we een vestiging in Duitsland en volgend jaar willen we uitbreiden naar Engeland.”

Binnen de fulfilmentsector is het volgens Edwin momenteel pompen of verzuipen. “De consolidatieslag slaat ook onze branche niet over, waardoor je steeds meer overnames ziet.” Hij verwacht dat er in eigen land ruimte is voor maximaal vijf grote fulfilmentspelers. “In de rest van Europa zal over een aantal jaar – wanneer de grenzen nog meer vervaagd zijn – exact hetzelfde gebeuren.”

Het is momenteel pompen of verzuipen.

‘Dortmund is voor ons gewoon een elfde vestiging’

De reden dat Montapacking internationaal gaat, is tweeledig. Allereerst zorgt het ervoor dat het bedrijf het huidige groeitempo van zo’n 45 procent per jaar kan blijven volhouden. Een dergelijke groei is volgens hem noodzakelijk om in deze markt overeind te blijven. Daarnaast kunnen de aangesloten webwinkeliers op deze manier hun buitenlandse klanten sneller beleveren.

De eerste buitenlandse vestiging wordt in mei in het Duitse Dortmund geopend, maar echt heel spannend vindt Edwin dit niet. “Vanaf de start werken we al decentraal. Het voelt voor ons alsof we een elfde vestiging openen, die toevallig in het buitenland is”, verklaart hij. Alle locaties zijn binnen de gestelde grenzen in hoge mate zelfsturend en dit zal bij de Duitse vestiging niet anders zijn.

‘Engeland staat voor volgend jaar op de agenda’

Medio 2018 nam Montapacking de fulfilmentactiviteiten van De Brink over. “We hebben geen actief overnamebeleid, maar als er iets op ons pad komt staan we daar zeker voor open.” De overname paste niet alleen in de groeistrategie, het zorgde ook voor een springplank naar de Duitse markt. “De Brink was al gewend om vanuit hun vestiging in Enschede enkele Duitse klanten te bedienen en wij hebben dit voortgezet.”

Verder is Edwin momenteel de mogelijkheden op de Engelse markt aan het verkennen. “Nu de Brexit een feit is, zijn veel Britten op zoek naar een distributiecentrum op het vasteland dat niet alleen de heenzendingen kan verzorgen, maar ook de retourverwerking op zich kan nemen.” Vanuit Nederland bedient Montapacking al enkele Britse klanten. Volgend jaar wil de fulfilmentspeler een vestiging openen in Engeland om ook lokaal aanwezig te zijn.

De tekst gaat verder onder de foto.

Eén van de magazijnen van Montapacking.
Eén van de magazijnen van Montapacking.

‘Met IT maakt je in onze branche het verschil’

Naast groei investeert Montapacking fors in tools voor webwinkeliers, waarmee ze een beter inzicht krijgen in hun data. “Toen we in 2010 begonnen met het ontwikkelen van fulfilmentsoftware hebben we meteen gezegd dat we niet zomaar een fulfilmentspeler willen zijn, maar een technologiebedrijf. De juiste sticker op de juiste doos plakken kan in principe iedereen. Het is de kwaliteit van de IT waarmee je het verschil kunt maken.”

Eén van de nieuwste ontwikkelingen is de tool die het retourgedrag van consumenten inzichtelijk maakt. Op webshopniveau wordt onder meer getoond waarom het product is teruggezonden en hoe vaak klant X al heeft gekozen voor een retouroplossing. “Vanwege de privacywetgeving kunnen we de oplossing niet breder trekken dan webshopniveau, maar het biedt nog steeds waardevolle informatie”, stelt Edwin.

“Stel dat een retourafhandeling in een grijs gebied valt en je ziet in het overzicht dat de klant slechts sporadisch wat terugstuurt, dan kan de webwinkelier ervoor kiezen om milder te zijn dan bij een klant die standaard dubbele maten bestelt en (meer dan) de helft retourneert.”

‘Ik sla wekelijks een overnamebod af’

Dat steeds meer concurrenten worden overgenomen door grote vervoerders is een ontwikkeling die hij niet verstandig vindt. “Wij worden ook wekelijks benaderd – hoofdzakelijk door internationale transportspelers – maar die slaan we allemaal af. Het past niet in onze multi-carrier-strategie en bovendien hebben we het niet nodig.”

Dit jaar de mijlpaal van honderd miljoen euro.

Eind 2018 vertelde Edwin ons dat hij 2020 wilde afsluiten met een omzet van minimaal honderd miljoen euro. Om dit voor elkaar te krijgen, moet Montapacking sindsdien een jaarlijkse groei van ruim veertig procent realiseren. “Mede dankzij de groei van onze bestaande klanten en 145 nieuwe klanten hebben we dit vorig jaar gehaald en ook voor dit jaar zie ik geen tekenen waarom we dit streven niet zouden behalen.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten