Montapacking: ‘Dit jaar 106 nieuwe webshops aangesloten’

Montapacking: ‘Dit jaar 106 nieuwe webshops aangesloten’

Hoewel het afbranden van de vestiging in Molenaarsgraaf een behoorlijke impact had, kijkt Montapacking terug op een succesvol jaar. Voor de brand kreeg het bedrijf gemiddeld twee aanvragen per dag, nu zijn het er vier. “Met de wind mee fietsen, kan iedereen. Het gaat erom hoe je reageert wanneer je de wind een keer flink tegen hebt”, zegt eigenaar Edwin van der Ham.

Dat Montapacking tien locaties heeft, zorgde ervoor dat het bedrijf direct actie kon ondernemen. “Je hoopt natuurlijk dat zoiets nooit gebeurt, maar je kunt wel laten zien wat je waard bent”, vertelt Edwin, die al vanaf de start een grote voorstander is van decentralisatie. “Door de vestigingen niet te groot te maken, blijft het contact persoonlijk én kun je bij calamiteiten snel schakelen.”

Dit deed het bedrijf onder meer door de IT vanuit de andere locaties te laten verlopen en een tijdelijke vestiging in Meerkerk te openen. “We hoorden het ’s nachts iets voor vijven en om half tien ’s ochtends werden de eerste orders van Molenaarsgraaf verwerkt vanuit onze overige vestigingen.” De timing van de brand – een maand voor Black Friday – had volgens Edwin niet veel slechter gekund, toch bleef Montapacking onverminderd doorgroeien.

Jaarlijks twee extra vestigingen

Webwinkeliers zitten bij Montapacking niet vast aan een contract en kunnen dus elk moment besluiten om hun voorraad elders onder te brengen. Dit is volgens hem vrijwel niet gebeurd. Sterker nog, hij krijgt naar eigen zeggen meer aanvragen dan ooit. “Waar dit er voorheen gemiddeld twee per dag waren, zijn dit er nu vier. We beseffen heel goed dat we hiermee een luxepositie in de markt hebben.”

Om niet té hard te groeien, sluit Montapacking wekelijks ongeveer twee nieuwe webshops aan. “Qua techniek kunnen we onbeperkt opschalen, maar je moet niet vergeten dat je alle artikelen ook fysiek moet kunnen opslaan.” Edwin streeft er daarom naar om jaarlijks twee nieuwe locaties te openen. “Ik ben geen fan van één heel grote locatie, maar ik geloof wel in een optimale grootte van de totale bedrijfsomvang. Al was het alleen maar vanwege je inkoopkracht bij de verschillende leveranciers en natuurlijk de grote investeringen die we in IT moeten doen.”

‘Wij weten wat jij morgen verkoopt’

Om niet alleen te kunnen concurreren met andere fulfilmentpartijen maar ook met grote internationale spelers als Amazon en Alibaba, is Montapacking druk bezig om de kostprijs naar beneden te brengen. Dit doet het bedrijf onder meer door de inzet van Lowpads. “Deze robots navigeren zelfstandig over de vloer en kunnen, omdat ze geen vaste vestigingslocatie hebben, bijspringen in de magazijnen waar hun hulp het hardst nodig is.”

De eerste vijf robots zullen vanaf begin volgend jaar meedraaien op de werkvloer. Daarna wordt het aantal geleidelijk opgevoerd totdat er in 2020 enkele honderden actief zijn. Naast automatisering investeert Montapacking flink in kunstmatige intelligentie, omdat het hiermee beter kan voorspellen hoeveel orders er komen en welke verwerkingscapaciteit ervoor nodig is.

‘Dit jaar 50 miljoen euro omzet’

Op dit moment gebruikt Montapacking de informatie hoofdzakelijk voor de inzet van haar eigen personeel, maar binnenkort gaat het de voorspelling delen met haar klanten. “We kunnen momenteel al tot bijna negentig procent nauwkeurig inschatten wat jij morgen verkoopt.” Voor webwinkeliers betekent deze betere inschatting van de benodigde voorraad een verlaging van de opslagkosten en Montapacking kan op deze manier meer klanten bedienen per vestiging.

Gezien de huidige groei is dit volgens Edwin geen overbodige luxe. Hij vertelt dit jaar al 106 nieuwe webshops te hebben aangesloten, waarmee Montapacking in totaal de logistiek voor ruim 550 webwinkels verzorgt. “Zeker de laatste jaren gaat het bizar hard. Vergeleken met vorig jaar zijn we ook alweer 48 procent gegroeid.”

Van de aangesloten webwinkeliers verwacht hij een vergelijkbare drive. “Als je in deze markt niet weet te groeien, doe je iets verkeerd. Als je er niet in slaagt om jaarlijks minimaal tien procent meer artikelen te verkopen, gaan we een gesprek met je aan.” Zelf streeft het bedrijf naar een omzet van honderd miljoen euro in 2020, iets wat volgens Edwin goed haalbaar is. “We sluiten 2018 af met een omzet van vijftig miljoen euro. Een verdubbeling in twee jaar lijkt me zeer reëel.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten