menu

Monitor de prijzen van je concurrent

Monitor de prijzen van je concurrent Tegenwoordig kun je met software van alles monitoren en in de gaten houden. Maar waarom zou je niet ook de prijzen van de concurrentie nauwlettend in de gaten houden? Het kan je heel wat opleveren. Daarom vijf redenen waarom het slim is om de prijzen van je concurrent te monitoren.

Je hoeft echt niet altijd de goedkoopste te zijn om iets te verkopen. Klanten vinden locatie, service en merk zeker ook belangrijk. Toch zal niemand ontkennen dat het vergelijken van prijzen met de komst van het internet stukken makkelijker is geworden. Als je klanten beter geïnformeerd zijn over de prijzen van de concurrent, is het raadzaam om ook als ondernemer de prijzen van de concurrent te monitoren.

Door regelmatig te kijken naar de productprijzen van de concurrentie, genereer je als webwinkelier niet alleen de up-to-date-informatie die je nodig hebt voor snelle prijsbeslissingen en -aanpassingen, maar kan je deze informatie ook gebruiken voor voorspellingen voor het aankomende seizoen.

Zelfs als je je strategie al goed uitgekiend hebt, je merkpositionering van binnen en buiten kent en je weet hoe je ervoor staat in vergelijking met je concurrenten, dan nog kan het zeer nuttig zijn om de prijzen van diezelfde concurrenten te monitoren.

Zo lang je producten concurreren met andere bedrijven voor de gunst van de klant, moet je weten wat je concurrenten doen en wanneer ze het doen. Nu zijn er diverse tips waarmee je de concurrentie kan bespioneren, maar hieronder geven we vijf redenen waarom het zinvol is om  ook de prijzen van de concurrentie nauwlettend in de gaten te houden.

1. Krijg een realiteitscheck
Nadat je vele uren gespendeerd hebt aan het ontwikkelen van je strategie en je prijspositioneringsdoelen, kunnen veranderingen in de markt je alsnog verrassen. Wisselden prijzen vroeger enkele keren per jaar, webwinkels wisselen soms dagelijks! De realiteit is dan soms anders dan wat je gepland had. Maar door regelmatig en nauwkeurig meten kun je bekend zijn met de aanpassingen van je concurrent haast direct wanneer ze plaatsvinden. Als je dan snel reageert, zorg je ervoor dat je merkpositie behouden blijft.

2. Vergaar informatie voor promotionele doeleinden
Het volgen van je concurrent biedt je de informatie en analyses die je nodig hebt om strategische en promotionele beslissingen te nemen én te ondersteunen. Zoek uit welk percentage van het assortiment van iedere concurrent normale prijzen heeft, welk percentage kortingen biedt, welk percentage afgeprijsd is, en dat op ieder mogelijk moment. Ken simpel gezegd de frequentie, diepte en lengte van hun promoties en acties. Dit kan je helpen met het maken van je eigen prijsbeslissingen zonder dat de marges op je producten aan kracht hoeven in te boeten.

3. Gebruik historische data voor voorspellingen
Als je eenmaal begint met het verzamelen van data van de concurrent, bouw je een collectie op van prijswijzigingen, promotionele beslissingen en assortimentsveranderingen. Deze informatie kun je weer goed gebruiken bij het voorspellen van wat je concurrenten in de komende seizoenen gaan doen, op basis van hun acties uit het verleden.

Deze data kan je inzetten voordat je de plannen begint te maken voor het komende seizoen of de komende seizoenen. Op basis van de oude gegevens kun je beter voorspellen wat je concurrent misschien  pas over een paar maanden gaat doen. En deze kennis kan je natuurlijk naar jouw hand zetten door jouw prijswijzingen hier vanaf te laten hangen. Of juist niet.

Weten wat de strategie van je concurrent hoogstwaarschijnlijk zal zijn wat betreft de prijzen, het assortiment en promoties geeft jou de mogelijkheid om je eigen strategie te finetunen en je omzet te maximaliseren.

4. Bespaar tijd en geld met outsourcen
De kans is groot dat je de concurrent op zekere hoogte al in de gaten houdt, waarschijnlijk met behulp van je werknemers. Maar dit kan een zeer trage, dure en tijdrovende methode zijn en je werknemers belemmeren dat te doen waarvoor ze in eerste instantie zijn aangenomen.

Maar door het verzamelen en analyseren van data uit te besteden, krijg je meer en sneller informatie en met een betere nauwkeurigheid. En aangezien de online prijzen vaak de neiging hebben om de winkelprijzen over te nemen, is dit een efficiënte manier om aan je data te geraken.

5. Veel data, goed bereikbaar
Tools waarmee je de concurrentie in de gaten kan houden, geven je de meeste recente informatie die je nodig hebt, voor alle mogelijke producten. De data kan worden aangeleverd in een gemakkelijk te lezen en aanpasbaar formaat dat relevante informatie biedt voor zowel de winkelier als de directeur. Die laatste kan op ieder moment online gaan en het dashboard checken om bepaalde categorieën te checken, terwijl de winkelier zich meer kan focussen op specifieke producten en iedere week kan zien hoe hij ervoor staat ten opzichte van de concurrentie.

Monitoring-software
Het monitoren kan soms simpel en snel door zelf handig na te denken. Voor de professionals is er ook professionele software om online de prijzen van de concurrent in de gaten te houden. Onder meer de software van het internationale PriceTrac en die van het Nederlandse Prijzenspider bieden hier oplossingen voor.

Tags

Reacties