MOMAA lanceert platform voor meubelmakers en ontwerpers

MOMAA lanceert platform voor meubelmakers en ontwerpers

Toen Chiel Slinkman ongeveer een half jaar geleden ging verhuizen zocht hij naar unieke meubels, maar al snel kwam hij erachter dat die moeilijk te vinden waren. Samen met Dries Schulten ging hij aan de slag en zo lanceerden zij MOMAA.

MOMAA, wat staat voor Meubels op Maat, moet ervoor zorgen dat kleine meubelmakers en ontwerpers hun producten kunnen aanbieden aan een groter publiek. Momenteel zien veel meubelmakers en designers hun ontwerp in de ‘Valley of Death’ belanden tussen prototype en serieproductie. MOMAA wil dit voor hen oplossen. Op het platform kunnen ontwerpers hun product aanbieden. Zo zal de meubelmaker er achter komen dat er wél markt is voor het product. De ontwerper hoeft geen voorraad bij te houden, maar moet wel in staat zijn om het product binnen 6 weken bij de klant afgeleverd te hebben.

Moeizame zoektocht

Ruim een half jaar geleden begonnen de oprichters aan het opbouwen van dit platform. Ze zochten naar jonge, getalenteerde ontwerpers en meubelmakers binnen Europa die zelf al hun producten maken. Het bleek een moeizame zoektocht. Na het bezoeken van heel wat beurzen, scholen en heel Instagram afgespeurd te hebben, zijn ze er toch in geslaagd om 21 ontwerpers en meubelmakers op hun platform tentoon te stellen.

De oprichters willen graag dat hun belangen gelijk zijn aan degenen die zij tentoonstellen, het moet voor de designers geen investering zijn om op het platform terecht te komen. Hierom krijgen de meubelmakers en designers op commissiebasis betaald per verkocht product.

Het moet voor de designers geen investering zijn om op het platform terecht te komen

Tot nu toe krijgen Chiel en Dries positieve reacties van de designers die al op het platform staan. Voor hen is het een manier om hun eigen bedrijf te laten groeien. Ook krijgt MOMAA positieve reacties van interieurarchitecten en stylisten die graag gebruikmaken van het aanbod op de site; zij geven aan dat ze zich kunnen onderscheiden van anderen die grote merken gebruiken.

Het verhaal achter de ontwerper staat centraal

MOMAA zoekt naar ontwerpers met passie voor het vak en voor duurzaamheid. Volgens Chiel is dit bij veel ontwerpers ook een belangrijk onderwerp: “zij zoeken in hun werk naar materialen die later hergebruikt kunnen worden, naar efficiëntie.”

Wanneer de ontwerper zich aanmeldt bij het platform, kan hij of zij hier kosteloos tentoongesteld worden. De ontwerpen worden gecheckt op de kwaliteitseisen van MOMAA, zoals bijvoorbeeld de eis dat alle meubels binnen Europa geproduceerd moeten worden. Hierna neemt het bedrijf de marketing voor de ontwerper over. Zo zet MOMAA bijvoorbeeld het verhaal achter de designer in de spotlights. Dit moet ervoor zorgen dat de stijl van de designer meer betekenis krijgt voor de klant.

De website van MOMAA.

Meubels met betekenis

Een klant kan een van de al aangeboden producten bestellen. Daarnaast kan de klant een aanvraag doen voor een op maat gemaakt meubelstuk. Zo moet design-maatwerkmeubilair voor iedereen toegankelijk worden.

MOMAA wil hiermee bereiken dat in 2025 in elke woning of kantoor een meubelstuk staat waar een verhaal achter zit. Volgens de oprichters zorgt dit ervoor dat meubels weer betekenis krijgen en een huis een thuis wordt. Chiel verwacht dat ze dit jaar meubelmakers en ontwerpers zullen blijven helpen groeien. Daarnaast verwacht hij dat ze mensen weer verliefd kunnen laten worden op hun interieur.

Ik zou het heel mooi vinden als wij ervoor kunnen zorgen dat de diversiteit in interieur groter wordt.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten