menu

Mobiele techniek essentieel bij meer kanalen

Mobiele apps klaar voor retailsectorApps voor op mobiele apparaten zijn niet alleen handig voor consumenten, ook ondernemers kunnen profiteren van mobiele oplossingen. Een kwart van de retailers is serieus van plan om op korte termijn een app op de winkelvloer in te voeren, zodat de dienstverlening richting de klant verbeterd kan worden.

Niet alleen de klant profiteert van mobiele revolutie
‘Mobiel’ zal een steeds grotere rol gaan spelen in de retailsector. En dan bedoelen we niet alleen het vinden van het juiste adres, of het online vergelijken van de prijzen, maar werkelijk op de winkelvloer zelf. Dus niet alleen vanuit het oogpunt van de klant gezien. Ook ondernemers hebben baat bij mobiele platformen. Zeker nu er meer kanalen ontstaan en daarmee het operationele en logistieke gedeelte complexer wordt, is het belangrijk dat retailers blijven investeren in techniek. Een computer is handig, maar niet altijd even praktisch.  Door te kiezen voor een mobiele oplossing beschikken retailers echt altijd en overal over de meest actuele informatie.

Ook kan het hierdoor mogelijk zijn om op een meer transparante wijze met de klant te communiceren. En dat is nodig, want mede door de komst van ‘mobiel’ en andere moderne technologieën en ontwikkelingen is de klant van vandaag minder merkvast geworden en meer service-gericht. Winkeliers moeten zich dus met een goede, snelle service onderscheiden van de (online) concurrent.

Klanten worden steeds kritischer en willen op ieder moment duidelijkheid over producten, prijzen en levertijden. Door gebruik te maken van mobiele applicaties kan de winkelier inspelen op deze trend.

Enkele jaren geleden gingen veel bedrijven al gebruikmaken van draadloze apparatuur om zo op de winkelvloer direct bij het bedrijfsinformatiesysteem te kunnen komen. De eerste stappen zijn dan vaak al gemaakt, mobiele techniek zorgt voor een optimaal gebruik van deze investeringen.

Combineer huidige techniek met nieuwe oplossingen
CoolProfs, dat ‘bedrijfskritische informatiesystemen’ maakt voor onder andere ABN AMRO en C1000, juicht de mobiele applicaties toe, maar ziet de bestaande oplossingen niet gelijk als ouderwets en gedateerd. “Het zou ontzettend zonde zijn bedrijfskritische systemen die altijd prima hebben voldaan en doorgaans zeer stabiel zijn in een keer af te schrijven. Totaal onnodig bovendien. Door de toepassing van web services kan de functionaliteit van bestaande back-office systemen namelijk eenvoudig worden ontsloten. Het bestaande systeem blijft intact, terwijl tegelijkertijd de functionaliteit in een mobiele oplossing beschikbaar komt.”

Naast Coolprofs zijn er vele andere bedrijven die informatiesystemen maken die ook op afstand te beheren zijn. Onder andere Truston, Vicrea en Dalosy bieden oplossingen op dit gebied. Met apps van die laatste kun je bijvoorbeeld op de werkvloer direct toegang hebben tot voorraad- en prijsinformatie en tellingen uitvoeren of zendingen ontvangen.

Tags

Reacties