menu

Mobiele groei en marketing prioriteit

Mobiele groei en marketing prioriteiten in 2012Webwinkeliers zullen zich in 2012 meer en meer focussen op mobiele apparaten, de klantenervaring, marketing en de verschillende verkoopkanalen. Bijna negentig procent van hen zag de omzet en het bezoekersverkeer stijgen, terwijl zes op de tien de conversie zag toenemen.

Dit blijkt uit een onderzoek van de E-tailing Group dat jaarlijks topmanagers ondervraagt die binnen het bedrijf verantwoordelijk zijn voor de ecommerce. Ook werd daarin gekeken naar specifieke marketingtechnieken, die werden gerangschikt op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 stond voor erg waardevol en 1 voor totaal niet waardevol voor het verbeteren van de omzet. Een lijstje met de hoogst gewaardeerde eigenschappen ziet er dan als volg uit:

 

Nieuwe eigenschappen die in voorgaande edities nog niet genoemd waren, zijn onder andere ‘top rated’, ‘like on Facebook’, ‘social login’ en ‘fCommerce’. Die eerste twee werden door respectievelijk 87% en 81% van de managers in de top drie van meest waardevolle sociale marketingtechnieken gestopt. De andere twee verschenen bij ongeveer de helft van de ondervraagden in de top drie.

Mobile commerce
Mobile commerce heeft dit jaar een flinke toevlucht genomen. Waar het vorig jaar nog bij tweederde van de ondervraagden in de top drie zat, is deze marketingstrategie nu voor 85% van de ondervraagden een van de belangrijkste marketingtechnieken. Dat mobiel steeds belangrijker wordt, blijkt wel uit onderstaande grafiek waarin te zien is dat meer dan de helft van de ondervraagden vijf procent of meer van het bezoekersverkeer via mobiele browsers zag plaatsvinden. Vorig jaar waren het nog maar een op de tien ondervraagden die zo’n percentage konden melden.

 

Nu behaalt een derde van de ondervraagden drie procent of meer van hun omzet via mobiele bezoekers, terwijl een jaar geleden ditzelfde nog maar door een op de tien managers gezegd kon worden. Het aantal managers dat minstens honderdduizend dollar of meer investeert in mobiel is dan ook verdubbeld (30 procent nu versus 16 procent vorig jaar). Deze investeringen zijn ook wel nodig, want de conversie blijft op de mobiele apparaten achter ten opzichte van de normale websites. Bijna zestig procent zie een ietwat/significant lagere conversie via het mobiele web dan via de normale website. Bij de tablets ligt dit echter iets anders. Daar ziet 43% een gelijke of zelfs betere conversie via dat apparaat dan via het normale web.

Geplande initiatieven
De ondervraagde managers kregen in het onderzoek ook zestien punten voorgeschoteld waarmee de website-prestaties verbeterd konden worden. De meesten vinkten hierbij ‘meer gerichte e-mail’ en ‘verbeterde onsite verkoopbevordering’ aan. Marketing en de klantenervaring staan dus bij veel ecommerce-managers op hun prioriteitenlijstje voor komend jaar. Lauren Freedman van de E-tailing Group verwacht dat 2012 hoe dan ook een chaotisch jaar zal worden met webwinkeliers die bezig zijn met het uitzoeken van nieuwe kanalen en de groei van mobiele apparaten, terwijl ze ook nog blijven vertrouwen op hun website als de steunpilaar voor de online shopper. “Kijken naar het geheel en het verkrijgen van inzicht in de klant zullen essentieel zijn om de ervaringen in de ‘aangesloten wereld’ waarin we ons nu bevinden te kunnen personaliseren en verbeteren.”

Tags

Reacties