menu

Mobiel in Europa goed voor 44% online betalingen

De mobiel is een populair middel geworden om online betalingen mee te verrichten. In Europa is dit apparaat inmiddels goed geworden voor 44 procent van alle online betalingen. Vooral in Zweden is mcommerce populair, waar het aandeel zelfs 60 procent bedraagt.

In Nederland is het percentage van online transacties dat plaatsvond op de mobiel met 49 procent een stuk lager dan in Zweden, maar we zitten hoe dan ook nog boven het Europees gemiddelde. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Criteo.

België loopt ruim achter op ons

Met onze 49 procent zitten we even hoog als de Finnen en maar net iets boven de Spanjaarden. Wel laten we onze zuiderburen ruim achter ons, want in België is het mobiele aandeel van online betalen slecht 38 procent. Ook de volwassen ecommerce-markt van Frankrijk doet in deze competitie niet echt lekker mee, met 39 procent, nog minder dan Italië of Zwitserland.

Mobiel shoppen vooral bij pure players

Om tot deze percentages te komen, analyseerde Criteo browse- en aankoopdata van meer dan vijfduizend webwinkels verspreid over tachtig landen wereldwijd. Het ontdekte hierdoor dat shoppers de mobiele webbrowser en de mobiele shoppingapps steeds meer gebruiken om producten te bestellen. Dit is met name populair bij webwinkels van pure players.

App converteert beter dan mobiele web

Apps zijn sowieso een belangrijke katalysator voor de online verkoop, met een 30 procent toename in het aandeel van in-apptransacties in vergelijking met een jaar geleden. Het onderzoek wijst verder uit dat klanten een grotere kans hebben om te converteren als ze shoppen in een shopping-app dan wanneer ze de mobiele website gebruiken. In Amerika bijvoorbeeld is de conversieratio in apps drie keer zo hoog als op mobiele websites van een webwinkel.

Wereldwijd zijn Noord-Europa en Japan de leiders op het gebied van online shoppen. Zo bestaat de top vijf uit vier Europese landen, namelijk Zweden, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Hier is de lijst van Criteo met alleen de landen uit Europa:

% van online transacties die op mobiel plaatsvonden:

Zweden 60%
Noorwegen 57%
Verenigd Koninkrijk 55%
Denemarken 51%
Duitsland 50%
Finland 49%
Nederland 49%
Spanje 48%
Turkije 46%
Oostenrijk 44%
Zwitserland 43%
Italië 41%
Frankrijk 39%
België 38%
Polen 33%
Rusland 30%

Tags

Reacties