Mister Spex: ‘Gemiddeld 15.000 orders per dag’

Mister Spex: ‘Gemiddeld 15.000 orders per dag’

Het is alweer tien jaar geleden dat Mister Spex de traditionele optiekmarkt wakker schudde door een online platform te lanceren. Met ruim drie miljoen klanten en gemiddeld 15.000 orders per dag mag de Duitse speler zich inmiddels Europa’s meest succesvolle online opticien noemen. Ecommerce News ging in gesprek met Carsten Hennig, hoofd internationale marketing.

Toen Mister Spex begin 2008 haar eerste webwinkel lanceerde, waren leveranciers vrij sceptisch. Maar zoals elke branche verschoof ook de optiekmarkt richting online winkelen. Tegenwoordig zijn leveranciers maar wat blij als Mister Spex zaken met ze wil doen. “We zijn uitgegroeid tot één van de grootste afnemers van (zonne)brillen en contactlenzen.”

Vijftien tot twintig procent groei per jaar

Al jaren op rij groeit Mister Spex met zo’n vijftien tot twintig procent per jaar. Duitsland zorgt voor het leeuwendeel van de orders. Maar ook Nederland, waar het bedrijf sinds 2015 actief is, vormt inmiddels een belangrijke afzetmarkt. “De Nederlandse cultuur is op sommige vlakken vergelijkbaar met de Duitse. Wanneer de kwaliteit en de service goed zijn, vinden Nederlanders het niet erg om daarvoor te betalen.”

Met eigen webwinkels in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Nederland, Noorwegen, Finland en Zweden ligt de focus op de grote ecommerce-landen van Europa. “We verkopen wel wereldwijd, maar in de tien Europese landen waar we actief zijn, hebben we vooralsnog genoeg te doen.”

Omnichannel-speler met online focus

Het platform is gebouwd op basis van het commerce-platform Intershop. Een bewuste keuze, want Mister Spex is meer dan alleen een B2C-webshop en met die complexiteit weet Intershop wel raad mee. Hoewel het prioriteit heeft, is het bedrijf druk bezig met de lancering van fysieke verkooppunten op A-locaties, en het uitbouwen van het netwerk van partneropticiens. “We hebben inmiddels tien eigen service- en verkooppunten, allemaal in Duitsland. Hier kunnen we makkelijker nieuwe ideeën testen. Dingen waar we enthousiast over zijn, kunnen we daarna online en samen met onze partneropticiens uitrollen.”

Bovendien zijn de koppelingen van de ecommerce-software met het partnernetwerk erg belangrijk. In de loop der jaren heeft Mister Spex duizenden opticiens door heel Europa aan zich gebonden. Bij hen kunnen klanten hun ogen laten meten, waarna ze bij Mister Spex hun bril en/of contactlenzen kunnen aanschaffen. “Onze klanten zijn simpelweg op zoek naar goede producten met een bijpassende prijs-kwaliteitverhouding, inclusief service mocht er iets zijn. Met ons concept proberen we daar zo goed mogelijk invulling aan te geven.”

Momenteel kunnen klanten via de site een partneropticien vinden of een voucher bestellen voor een oogonderzoek, maar op termijn hoopt Mister Spex een online oogonderzoek aan te kunnen bieden. Zaken als deze zijn niet eenvoudig te implementeren, maar dat is geen probleem voor de Duitse speler.

Veel aandacht voor technische innovaties

Om te kunnen blijven inspelen op de klantbehoefte wordt er doorlopend geoptimaliseerd en geïnnoveerd. Technologieën waarbij de consument makkelijker een keuze kan maken, krijgen hierbij extra aandacht. Klanten kunnen bijvoorbeeld virtueel hun bril passen met 2D- of 3D-weergave. Bestaande klanten kunnen tevens een beroep doen op individuele productaanbevelingen, die op basis van eerdere voorkeuren worden getoond.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten