menu

Ministerie waarschuwt met nep-webwinkel

ministerie waarschuwt met nep-webwinkel Via Medi-plaza.nl is het mogelijk om online medicijnen te bestellen. Althans, dat is wat de webwinkel je liet geloven. Het is een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om consumenten te waarschuwen voor het gevaar van online medicijnen bestellen.

Met de site Medi-plaza.nl wil het ministerie de nietsvermoedende consument laten ervaren dat het lastig is om te beoordelen of een webwinkel betrouwbaar is en geen vervalste medicijnen aanbiedt. Want volgens het ministerie is minstens de helft van de online aangeboden medicijnen vervalst. Het heeft daarom ook de site www.internetpillen.nl gelanceerd, om de consument te laten zien wat wel een veilige manier is om online medicijnen te bestellen.

In het filmpje vertelt het ministerie hoe bijna vierhonderdduizend Nederlanders online medicijnen bestellen, zonder recept. Om ze te waarschuwen startten ze de site Medi-plaza.nl, dat volgens het filmpje (na drie maanden) bovenaan de zoekresultaten stond als er in Google werd gezocht naar ‘medicijnen kopen’. Vandaag de dag moeten ze het volgens onze bevindingen met een plek op de tiende pagina doen.

Vaker nep-webwinkels ingezet
Het is niet de eerste keer dat grote instanties nep-webwinkels inzetten om een punt proberen te maken. Twee jaar geleden lanceerde Milieudefensie de webwinkel Toptuinmeubel.nl om consumenten en de politiek te laten zien dat bedrijven nog steeds ‘fout hout’ kunnen verhandelen.

En recent maakte Stichting Vluchteling onder meer via de radio reclame voor de website Knalopruiming.nl, waar hardware en speelgoed uit executiepartijen verkocht zouden worden.

Prettig?
Nu kun je niet alleen je vraagtekens zetten bij de legale status van zo’n commercial, het is immers volgens de Nederlandse Reclame Code niet toegestaan om te misleiden of de reclame in strijd met de waarheid te laten zijn. Maar bij het initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zeggen ze ook als het ware: vertrouw webwinkels niet (zomaar). En om dat punt kracht bij te zetten, misleiden ze de consument zelf ook.

Nu is het in dit geval voor een goed doel, maar zo’n actie verbetert natuurlijk niet het vertrouwen van de consument in webwinkels. En in plaats van dat er nu (echt) wat gebeurt komt dit nieuws bij de landelijke pers terecht. Eerlijke, betrouwbare webwinkels hebben standaard al moeite met het winnen van het consumentenvertrouwen en dat wordt er niet makkelijker op gemaakt met dit soort (grootschalige) reclamecampagnes.

Tags

Reacties