Minder retouren dankzij MySizeID?

Minder retouren dankzij MySizeID?

Het Israëlische bedrijf MySize heeft door GPS-technologie op een kleine schaal toe te passen een oplossing voor ecommerce-retouren bedacht. Consumenten krijgen met een app op hun smartphone inzicht in welke maat hen past. Dit moet een uitkomst bieden in het terugdrijven van het aantal retourzendingen.

MySize werkt sinds 2014 aan online shopping-gerelateerde producten. In totaal heeft het al zo’n 18 miljoen dollar aan investeringskapitaal opgehaald en in september 2018 lanceerde het de app MySizeID. Hiermee was het aanwezig op de Webwinkel Vakdagen, waar wij in gesprek gingen met woordvoerder Claudio Menegatti.

“Bedrijven die een aantal jaren terug juist ingezet hebben op gratis retourneren merken nu dat ze moeten kampen met de torenhoge kosten die dit met zich meebrengt,” merkt Claudio op. Volgens de oprichters van MySize is 80 procent van het aantal retourzendingen maat-gerelateerd.

Vier op de vijf retourzendingen zijn maat-gerelateerd.

Grote webshops calculeren het soms in of hebben de technische mogelijkheden hier zelf oplossingen voor te bedenken. MySize hoopt zowel hen als de middenklasse uit het mkb te kunnen bedienen. Als webshop koop je een aantal maatadviezen in die je klanten kunnen opvragen. Het kleinste pakket biedt je tot aan 500 maatadviezen voor ongeveer 44 euro per maand. Hoe groter het pakket dat je inkoopt, hoe goedkoper. Naast minder retourzendingen moet de app een hogere conversieratio en een vermindering van de CO2-voetafdruk opleveren voor webshops.

De app meet je lichaamsmaten via bewegingssensoren

Het werkt als volgt: in de app wordt het geslacht, de lengte en het gewicht ingevoerd. Hierna berekent het de borstdiepte, borstbreedte, heupbreedte en de lengte van de armen. Tijdens de metingen sta je tegen de muur en leg je de telefoon afwisselend tegen de muur en je lichaam.

De technologie maakt dus gebruik van de bewegingssensoren in je telefoon. Android-gebruikers moeten wel over een telefoon bezitten met een gyroscoop. Sommige modellen hebben dit nog niet, waardoor de app voor deze groep helaas nog niet bruikbaar is.

In tegenstelling tot andere meetapparatuur maakt MySizeID geen gebruik van een camera. Claudio vertelt dat het bedrijf hiervoor koos om de privacy van de consument te beschermen. Daarnaast kan bij een camera lichtinval ervoor zorgen dat metingen onnauwkeurig worden.

Koppeling met widget

Na het meten krijgt de klant een overzicht te zien van merken, zoals Adidas, H&M en Zara. Per merk krijg je te zien welke maten van hen jou passen. Merken die een samenwerking aangegaan zijn met MySize hebben ook een widget op hun eigen website.

In de widget krijgt de consument per item een maatadvies te zien dat gebaseerd is op de afmetingen van de klant (zoals die zijn opgeslagen in MySizeID) en die van het kledingstuk. Als klanten geen profiel hebben aangemaakt kunnen ze alsnog hun leeftijd, lengte en gewicht invoeren, maar dan zal het advies minder accuraat zijn.

Maatadviezen uitgebreider dan wat in maattabellen staat

Merken kunnen maattabellen doorsturen naar MySize. Claudio vertelt dat de afmetingen die merken doorsturen uitgebreider zijn dan wat in maattabellen op websites genoemd staat. De afmetingen van het kledingstuk worden hier bijvoorbeeld ook in meegenomen.

MySize moet voor merken de manier zijn waarop zij ervoor kunnen zorgen dat consumenten hun kleding dragen zoals het bedoeld is. Kings of Indigo wil bijvoorbeeld graag dat kleding wat losser valt, dus de maatadviezen die consumenten van hen krijgen zijn hierop aangepast.

Integreren in je webshop

Je kunt de widget toevoegen aan je webshop via Shopify, Lightspeed of WooCommerce. Mocht je webshop op een ander platform staan dan kun je een maatwerk-oplossing krijgen die past bij jouw behoeften, aldus Claudio. Daarnaast kun je gebruikmaken van een software development kit om de techniek makkelijk in je website te integreren. Ook kun je als webshop de whitelabel-oplossing gebruiken. Op deze manier behoud je als webshop de controle over de look en feel van de app en staan jouw naam en logo erbij.

Geen inzicht in afmetingen

Op onze redactie vonden we het wel een gemiste kans dat je als consument niet de afmetingen van je lichaamsdelen kan zien. Na het opmeten zou het leuk zijn om daar wat meer inzicht in te hebben. Claudio geeft echter aan dat dit in een vorige versie van de app wel vermeld werd, maar dat klanten dit onhandig vonden.

Binnenkort lanceert MySize de nieuwe FIT-feature.

Wanneer je als consument kleding in een webshop bestelt, weet je niet hoe het zal gaan vallen qua model. Het is dan nog maar de vraag of het je zal staan. Op dit moment geeft de app nog geen advies over wat voor model jouw lichaamsvorm je het best staat.

Claudio vertelt wel dat MySize binnenkort de nieuwe FIT-feature gaat lanceren. Klanten kunnen dan wel in de app zien hoe kleding hen zal gaan passen, gebaseerd op hun eigen afmetingen en die van het specifieke kledingstuk.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten