menu

Minder reminders na verlaten winkelwagen

Minder reminders na verlaten winkelwagenHet percentage van grote Amerikaanse webwinkels die de klant een reminder per email stuurt als die een winkelwagen heeft verlaten lijkt te zijn gedaald. Eén op de vijf grote webwinkels stuurde in het vierde kwartaal van 2011 dit soort e-mail-marketingberichten. 

Vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden is dat aantal met drie procentpunten gedaald, toen 23% van de grotere webwinkels het nog deed. Om tot deze cijfers te kunnen komen, registreerden onderzoekers van E-tailing Group zich bij de webwinkels van de honderd grotere retailers om daarna een product van tenminste 99 dollar in de winkelwagen te gooien, het bestelproces te doorlopen en nét voor het betalen de webwinkel te verlaten. Daarna werden de mailtjes die naar aanleiding hiervan werden gestuurd nauwlettend gevolgd.

Herinneringsmail laat langer op zich wachten
En net als in het onderzoek uit 2010 waren er vijf webwinkels die na het versturen van een herinnering omtrent de verlaten winkelwagen ook nog een tweede herinnering stuurden. Wat verder opvalt bij de ecommerce-sector is dat er in 2010 veertien webwinkels waren die een herinneringsmailtje stuurden, maar dat het afgelopen jaar opeens niet meer deden. Verder blijkt uit het onderzoek dat het nu gemiddeld 5,65 dagen duurt voordat de klant een herinneringsmailtje krijgt, terwijl hij daar in het vierde kwartaal van 2010 nog net geen vijf dagen op hoefde te wachten. De tweede herinneringsmail werd in 2011 echter drie dagen sneller gestuurd dan het jaar ervoor.

Ondanks het feit dat er dus minder herinneringsmailtjes worden gestuurd door de grotere webwinkels, zegt dat nog niet zoveel over de kwaliteit en relevantie van die mailtjes. Het is namelijk zo dat meer webwinkels hun mailtjes zijn gaan verrijken met onder andere de afbeeldingen van producten die in de winkelwagen zijn achtergelaten. Eén op de twee herinneringsmailtjes bevat nu zulke afbeeldingen, terwijl dat in 2010 nog maar bij één op de drie het geval was.

Herinneringsmails na het verlaten van een volle winkelwagen. Stuur jij ze?

Tags

Reacties