menu

Minder fraude via webwinkelsoftware

Webwinkelsoftware minder gebruikt voor fraudeHet afgelopen jaar zijn er minder frauduleuze webwinkels via de verschillende aanbieders van webwinkelsoftware gestart. Deze geven zelfs aan dat het aantal gevallen ‘momenteel op een hand te tellen zijn.’ 

‘Tienduizenden meldingen internetoplichting’
Eind 2011 kopte NU.nl nog met bovenstaande titel. Dat gaat echter niet zozeer om een groei in internetfraude maar meer om de intensievere aanpak van overheid en handelssites als Marktplaats.nl waar in het verleden veel gevallen van fraude voorkwamen. Ook de webwinkelsoftware-aanbieders zijn wel eens misbruikt door oplichters.

Daar kun je met goedkope, soms zelfs tijdelijk gratis software een webwinkel aanbieden. Zo verkochten fraudeurs soms artikelen van tientallen tot honderden euro’s. Trendgevoelige artikelen, zoals recent iPads, of waveboards, worden met vijftig procent korting aangeboden maar na verkoop door de oplichter niet geleverd. Als consument kun je weinig doen. De gegevens van de verkoper worden door privacy beschermd en een betaling via iDeal of bankoverschrijving is vrijwel niet te traceren of terug te draaien. Bij politie aangifte doen van enkele honderden euro’s helpt maar weinig. Zo’n zaak heeft maar weinig prioriteit. Een typische vorm van fraude waarbij preventie dus vele malen succesvoller blijkt dan het achteraf opspeuren van oplichters zelf.

Reputatie webwinkelsoftware op het spel
De webwinkelsoftware-aanbieders worden zelf niet direct getroffen indien hun software gebruikt wordt voor fraude maar krijgen wel de reputatie dat hun shops niet te vertrouwen zijn. Er is een enorme concurrentie en een verkeerde reputatie kan grote invloed hebben op het resultaat. We spraken met de zes grootste aanbieders die allen aangaven afgelopen jaar actie te hebben genomen tegen frauduleuze webshops. En met succes! Afgelopen feestdagen zijn er amper van dit soort shops opgedoken!

“We controleren op steeds meer punten waardoor steeds meer bekend is van de nieuwe klanten. Enkele jaren geleden hadden we bijna wekelijks een aanmelding voor een webwinkel waarbij we ons zorgen maakten, maar tegenwoordig filtert ons automatische systeem vrijwel alles eruit en afgelopen jaar zijn er bij ons maar een of twee geweest die we echt van fraude verdenken. Deze hebben we overigens snel in de gaten gehad en gelukkig is er niets verkocht.” Zo geeft een aanbieder aan die liever niet met naam genoemd wil worden. Andere partijen hebben minder geluk, maar geven wel aan dat het afgelopen jaar in ieder geval een hoge prioriteit heeft gekregen en het aantal gevallen bijzonder gereduceerd is. “Ons systeem wordt beter, maar ook de populariteit van review-sites helpt, vandaar dat we graag met deze partijen samenwerken.”

Ook overheid actiever
Niet alleen de markt zelf, maar ook de overheidsinstanties zijn actiever. Op veiligsites, zoals in het bericht op NU.nl te zien is, maar ook bijvoorbeeld de verplichte KVK-inschrijving voor een iDeal aansluiting helpen hierbij. Consumenten zijn ook scherper geworden en gelukkig gaat er bij mensen steeds sneller een belletje rinkelen als er geen iDeal of achterafbetaling maar alleen een bankoverschrijving aangeboden wordt.

Tags

Reacties