menu

Mijnwebwinkel open en snel na DDoS-aanval

Mijnwebwinkel open en snel na DDoS-aanvalSinds november zitten we weer in de drukste weken van het jaar. De webwinkelsoftware kraakt hier en daar onder de drukte, en als aanbieder van deze software wil je je dan het liefste even op de achtergrond houden. En als er dan iets gebeurt, is het zaak daar vooral accuraat op te reageren. Mijnwebwinkel toonde afgelopen week hoe dat moet.

Wat is het vervelendste dat je als webwinkelsoftware-aanbieder mee kunt maken een week voor Sinterklaas? Een DDoS-aanval komt daar in ieder geval gevaarlijk dicht bij in de buurt. Mijnwebwinkel kreeg ermee te maken en alhoewel het bedrijf goed weet hoe het technisch ermee om moet gaan was dit een heftige aanval die niet zonder kleerscheuren over is gewaaid. Tijd voor actie dus, in een week waarbij je het liefste juist zo weinig mogelijk verandert aan je netwerk, gingen de technische mensen van Mijnwebwinkel uit zelfverdediging vol aan de slag.

Zo zijn er direct meerdere servers ingezet om betrokken webwinkels van een ander IP-adres te voorzien en er is alles aan gedaan om webwinkels zelf in ieder geval buiten schot te houden.  Ervoor zorgen dat geen enkele webwinkelier overlast ervaart is bij zo’n aanval van buitenaf en een onverwachte IP wissel onmogelijk, maar geloof ons dat het bedrijf echt alles eraan heeft gedaan om het voor webwinkeliers tot een minimum te beperken.

Ondanks de waanzinnige technische inzet, en de overmacht waarmee het bedrijf te maken heeft, zullen webwinkeliers wat hebben kunnen merken. En dus verwacht je een regen aan klachten. Webwinkeliers in paniek, uitval, doofpot-perikelen en soortgelijke problemen. Gelukkig is het tegendeel juist gebeurd.

Social media
Want de beste actie vinden wij nog wel de inzet die Mijnwebwinkel gedaan heeft op het gebied van informatie. Nog voor het weekend stond op de Facebook-pagina (slim!) een helder en begrijpelijk bericht over wat er gebeurd was en wat er nog moest gebeuren. Daarin legden ze goed uit wat er aan de hand was, met enkele tips en uitleg voor het geval er nog zaken misgingen.

Het bericht lokte vrijwel gelijk unaniem positieve en begripvolle reacties uit van gedupeerde klanten. Later op de avond komen er meer specifieke vragen van webwinkeliers, die vragen hebben rond het onderwerp, of die in sommige gevallen helemaal niets met dit bericht te maken hebben. Mijnwebwinkel maakt geen onderscheid en de helpdesk zit er redelijk dicht op en beantwoord de vragen gelijk op Facebook zelf en gaat hiermee ook in het weekend door. Ook vragen op Twitter worden netjes beantwoord, in sommige gevallen met verwijzing naar het bericht op Facebook.

We zijn nu al flink wat dagen verder en alhoewel Mijnwebwinkel nog alles behalve rust heeft op kantoor, het was nogal spoedwerk dus er is nu vooral de tijd om alles nog eens goed na te lopen, zullen webwinkels wel gewoon bestellingen kunnen zien binnenkomen.

Eind goed al goed?
Of de hele aanval hiermee met een sisser afloopt? Dat weet je nooit. Mede daarom is de kans groot dat de mensen achter Mijnwebwinkel waarschijnlijk niet trots over deze acties zullen vertellen. Want hoe goed die ook waren, voor een webwinkelier is het de gewoonste zaak van de wereld dat zijn webshop online is.

Maar mochten ze het doen, dan hebben ze groot gelijk. Want een DDoS-aanval is gewoon een ongewenste (en strafbare!) pogingen tot inbraak, waar de aanbieder zelf helaas niets aan kan doen. Het kan morgen weer beginnen, maar dat kan dan net zo goed bij een andere aanbieder van software zijn die dan de pineut is. En geloof ons, niet alle webwinkelsoftware-bedrijven zullen dit technisch kunnen evenaren, hebben backup-servers of IP-adressen voor jou paraat, en durven dit zo open via social media te spelen.

Bij Mijnwebwinkel kun je er in ieder geval op vertrouwen dat ze ook bij een volgende poging weer alles op alles zullen zetten om vooral de klant buiten schot te houden, en open en eerlijk te communiceren zodra dit mogelijk is. En dat lijkt ons toch wel een fijn idee.

Tags

Reacties