menu

Mei: maand van de veiligheid

Mei: maand van de veiligheidEen nieuwe maand, een nieuw thema. Zo gaat dat al vanaf januari op Webwinkel Weblog. Dit keer richten we onze blik op het thema veiligheid. We zullen stilstaan bij de verschillende facetten van ecommerce die gaan over veiligheid. Wat kun je doen om je webwinkel veiliger te maken? Welke instanties houden zich hier mee bezig en hoe veilig is de branche eigenlijk?

De themamaanden begonnen we in januari met de maand van de klantenservice. Daarna kwamen we in februari met de maand van de snelheid, die in maart werd opgevolgd door de maand van het betalen. En vorige maand focusten we ons vier weken lang op de maand van de logistiek. En nu is dus veiligheid aan de beurt.

Een belangrijk onderwerp, want ook dit is weer zoiets wat je webwinkel maakt of kraakt. Al is er natuurlijk wel een klein verschil. Want wanneer je webwinkel hartstikke veilig is, dan kan het zo zijn dat je daar over het algemeen niet zoveel over hoort. Immers, voor veel mensen geldt dat ze ‘gemakkelijker’ klagen dan complimenten uitdelen. En daarop voortbordurend kan het dus wel een immense, negatieve invloed hebben op je imago als je webwinkel wél vol met veiligheidsgaten zit. Dan is namelijk het hek van de dam en zal het binnen de kortste keren klachten regenen, zowel online als offline.

Samen met Thuiswinkel.org
De maand van de veiligheid maken we in samenwerking met de Thuiswinkel Organisatie. Een logische keuze, want als branchevereniging voor webwinkeliers behartigt het niet alleen de belangen van haar leden, maar probeert het ook het imago van online kopen te versterken en te bevorderen. Een veilige webwinkel hoort daar dus zeker bij. Dat zegt de organisatie zelf ook, bij een van de drie speerpunten waar ze zich op richten: “Klanten zijn het bestaansrecht voor webwinkels. Daar kan maar beter goed voor gezorgd worden. Dat betekent in de eerste plaats zaken doen met identificeerbare klanten door identificeerbare ondernemingen. Daarna is veilige levering en betaling in een veilige omgeving uiteindelijk in het voordeel van klant en onderneming.”

Tags

Reacties