Meet-up mobile: ‘PWA’s zijn de volgende stap in mcommerce’

Meet-up mobile: ‘PWA’s zijn de volgende stap in mcommerce’

Wat is een Progressive Web App (PWA) en wat is het nut hiervan bovenop een mobiele site? Afgelopen dinsdag ging een kleine groep spelers hierover in gesprek tijdens een meetup van Intershop, Google en Incentro. Op het Nederlandse hoofdkantoor van Google in Amsterdam was het een mix van inzichten, interactie en inspiratie.

Vorig jaar was het kantelpunt waarop er meer zoekopdrachten via de mobiel werden gedaan dan vanaf de desktop. Dit is overigens niet alleen het geval bij consumenten. Op basis van onderzoek van Google en Boston Consulting Group verwacht Intershop dat volgend jaar al zo’n zeventig procent van de omzet binnen grote b2b-bedrijven voortkomt of wordt beïnvloed door mobiel. Maar wat is dan de juiste techniek om in te investeren?

Intershop, leverancier van ecommercesoftware, ziet kansen voor PWA’s en heeft hiervoor al een basis gelegd in de nieuwste versie van haar software. Om te zien hoe klanten hierover denken ging het afgelopen dinsdag met een select groepje b2b- en b2c-spelers in gesprek samen met Google en internetbureau Incentro.

Met een native app is er meer mogelijk, maar de investering hierin is voor veel retailers groot terwijl het gebruik vaak tegenvalt. “Slechts zes procent van de apps heeft na een maand nog actieve gebruikers. Dit is wereldwijd onze conclusie, in talloze sectoren”, gaf conversiespecialist Bas Jansen van Google aan. Ook Bas ziet toekomst voor PWA’s bovenop een mobiele site en als alternatief voor een losse native app.

‘Mobiele conversie twintig procent gestegen’

Hoewel Bas niet verwacht dat native apps volledig zullen verdwijnen – iedereen heeft een paar favoriete apps die hij veelvuldig gebruikt – denkt hij wel dat PWA’s een oplossing kunnen bieden voor oplossingen die niet tot deze favorieten behoren.

Een PWA kun je vergelijken met een mobiele site en hiervoor is dus geen download of installatie nodig. Maar als je hierbij een service worker inzet, kun je wel veel toepassingen gebruiken die normaal eigenlijk alleen bij native apps mogelijk zijn. Hierdoor hoeft deze combinatie bijna niet meer onder te doen voor een native app.

“Met mogelijkheden als (deels) offline werken, toevoegen aan het homescreen en het versturen van pushberichten worden de verschillen tussen native apps en PWA’s steeds kleiner”, vertelt Bas, die de mobiele conversie met gemiddeld twintig procent zag stijgen na het upgraden naar PWA. “Bij Google kunnen PWA’s soms zelfs al in de appstore worden toegevoegd en mijn verwachting is dat het een kwestie van tijd is voor dit ook bij Apple gebeurt. PWA’s kunnen ‘geïnstalleerd’ worden door ze aan het homescreen toe te voegen. Op Android zijn sommige PWA’s zelfs te vinden in de Google Play Store, waardoor voor de consument het onderscheid tussen native & web apps steeds minder duidelijk wordt.”

Los van specifieke functionaliteiten is vaak het grootste probleem van de omslag van desktopverkeer naar de mobiel dat er bij sites te veel verzoeken naar de server worden gestuurd. “Voor een fijn mobiel gebruik is het belangrijk om per pagina niet meer dan vijftig verzoeken te hebben, terwijl deze gemiddeld gezien al snel tweehonderd verzoeken bevat”, zegt Bas.

‘Functionaliteit vrijwel hetzelfde, ontwikkelkosten veel lager’

Jeroen Ooms, frontend- en mobile developer bij Incentro, ging dieper in op deze techniek. “Eigenlijk is een PWA gewoon een website die zich gedraagt als een app”, zegt hij. Maar dan één die ongeveer 250 keer kleiner is dan een native app en toch alle mogelijkheden van de site én de telefoon kan benutten.

Zeker als er headless wordt gewerkt, oftewel: de backend en frontend zijn losgekoppeld, zijn de voordelen volgens hem groot. “Wanneer het merendeel van de verzoeken door alleen de frontend kan worden opgevangen, wordt de laadtijd een stuk sneller.”

Ook Jeroen is dus zeer te spreken over de voordelen van een PWA, al ziet hij het liever niet als alternatief. Volgens hem is het eerder een logische volgende ontwikkeling voor mobiele websites. “Straks spreek je niet meer over het een of het ander. PWA’s maken gewoon gebruik van dezelfde webtechnieken. Het is dus eerder het mobiele web dat hiermee is doorontwikkeld.” En dat heeft weer als voordeel dat de ontwikkelkosten over het algemeen veel lager zijn, omdat er geen losse Android-, Apple-, of appontwikkelaar meer nodig is.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten