lightspeed ecommerce

Medeoprichter House of Formulas wint duurzaamheidsprijs KPMG

Medeoprichter House of Formulas wint duurzaamheidsprijs KPMG

Met zijn algoritme om het aantal retouren in de kledingindustrie te verminderen, won Florian Frenken de duurzaamheidsprijs van KPMG. Aan de hand van tien variabelen kan het ontwikkelde model de juiste maat bepalen, met de nauwkeurigheid van enkele millimeters.

KPMG reikt de prijs jaarlijks uit voor het onderzoek dat het meeste bijdraagt aan een duurzamere samenleving. Naast dat het algoritme een praktisch nut dient en duurzaam is, is de jury erg te spreken over het feit dat consumenten geen schaars geklede foto’s van zichzelf hoeven te uploaden. Vanuit privacyoverwegingen is dit namelijk erg ongewenst.

‘Het algoritme werkt vooral bij experience goods’

Waar de meeste modespelers een beroep doen op de kennis van de consument over zijn afmetingen of vragen om foto’s om de juiste pasvorm te kunnen bepalen, daar werkt Florian liever met data. Door gebruikers vragen te laten beantwoorden over onder meer hun leeftijd, gewicht, lengte, achtergrond, schoenmaat, riemmaat en het aantal uren dat zij wekelijks sporten berekent het algoritme de juiste maat.

Florian ontwikkelde de oplossing tijdens zijn studie Business Information Management, waar hij afgelopen augustus afstudeerde. Het algoritme heeft volgens hem vooral een toegevoegde waarde bij experience goods, zoals parfum en kleding. “Normaalgesproken moet je deze producten eerst uitproberen om te beslissen of het (bij je) past. Het algoritme kan vooraf aangeven of het in de smaak valt.”

Het algoritme kan vooraf aangeven of parfum of kleding wel in de smaak valt.

‘Nederland is koplopper in retourzendingen’

De relevantie van de oplossing is volgens juryvoorzitter Jerwin Tholen hoog: “Het algoritme zorgt niet alleen voor het terugdringen van het aantal retouren, het legt ook minder druk op de bedrijfsvoering. Daarnaast verlaagt het de CO2-uitstoot in de logistieke keten.”

Dit is bepaald geen overbodige luxe, aangezien de kledingindustrie wordt gezien als een van de grootste veroorzakers van vervuiling en klimaatverandering. Alleen de Verenigde Staten zorgt jaarlijks al voor zo’n vijftien miljoen ton CO2-uitstoot en ruim twee miljard kilo afval. Maar ook in eigen land valt er nog veel winst te behalen.

Nederland is koploper in Europa is als het gaat om retourzendingen. “Vijftien procent van alle online aankopen wordt teruggestuurd. Binnen de modebranche is dit zelfs veertig procent.” Volgens de jury kan een succesvolle implementatie van het algoritme ervoor zorgen dat de impact van de kledingindustrie op het milieu fors terugdringt.

Dit algoritme kan de impact van de kledingindustrie op het milieu fors terugdringen.

‘Zelf hebben we een retourpercentage van 0,33 procent’

“Dat KPMG toekomst ziet in het algoritme waar mijn webwinkel op draait, is voor mij als startende ondernemer het grootste compliment dat ik kan krijgen”, zegt Florian. Met House of Formulas bewees hij al dat het algoritme op kleine schaal werkt. Van de zeshonderd parfums die hij in de eerste vier maanden verkocht, kwamen er slechts twee terug, wat neerkomt op een retourpercentage van 0,33 procent.

Hoewel KPMG de oplossing het liefst op grote schaal zou implementeren, is Florian wat voorzichtiger. “De methodiek is universeel, maar het aantal variabelen is enorm. Bedrijven moeten hun eigen data eraan verbinden, waardoor er geen kant-en-klare oplossing is. Ik wil ondernemers daarom inspireren om zelf aan de slag te gaan met deze data-gedreven methode.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten