Duurzaamheid

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de ecommerce. Klanten zijn veel milieubewuster geworden en ook webwinkels voelen hun verantwoordelijkheid op het gebied van een duurzamere inkoop, verpakking en bezorging.

Nieuws over duurzaamheid

Ben je op zoek naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en ecommerce? Onze laatste nieuwsberichten hierover zijn:

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor webshops, van duurzame bezorging tot milieuvriendelijke verpakkingen en inkoop

Het aanpakken van de vele bezorgbusjes, retourzendingen en overtollig verpakkingsmateriaal is onontkoombaar. Duurzaamheid heeft dan ook veel verschillende raakvlakken. Hoe kan je je webwinkel duurzaam maken?

Klanten zijn milieubewuster

In korte tijd zijn online shoppers veel kritischer geworden als het op duurzaamheid aankomt. Zij letten niet alleen op wat zij kopen, maar ook van wie. Maakte tien jaar geleden maar een derde van de Nederlanders zich druk om het milieu tijdens het (online) shoppen, tegenwoordig is dat al zo’n 60 procent.

60% van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen om het milieu.

Uit Engels onderzoek blijkt zelfs dat ruim 40 procent van de consumenten actie onderneemt na het ontvangen van overtollig of niet-duurzaam verpakkingsmateriaal. Zoals een negatieve recensie achterlaten, bijvoorbeeld. Bovendien zou 15 procent niet nog een keer bij die webshop winkelen.

klant-kritisch-verpakking

Hoewel klanten dus steeds kritischer zijn, is een veel kleiner aandeel hier ook bereid voor te betalen. Zo’n 20 procent van de Nederlanders trekt de portemonnee voor een duurzame bezorging. Dat groene levering langer duurt, vinden klanten echter geen probleem. Bijna 90 procent vindt het niet erg om langer te wachten, zolang hun pakje maar duurzaam wordt bezorgd.

Duurzame producten inkopen

Vaak wordt bij duurzaamheid gedacht aan vervuilende bezorgbusjes en te grote verpakkingen. Hoewel dit belangrijke verbeterpunten zijn, wordt de inkoop vaak vergeten. Dit terwijl duurzamer producten inkopen een grote impact heeft.

Kijk waar een artikel vandaan komt en hoe het is gemaakt.

Waarschijnlijk koop je producten bij een groothandel of leverancier. Je kijkt dan naar prijs, kwaliteit en levertijd. Maar kijk ook eens naar de milieuaspecten, zoals: waar is het artikel van gemaakt? Is textiel bijvoorbeeld biologisch en cosmetica plasticvrij? Over het algemeen is het het belangrijkste om plastic te vermijden. Dit is namelijk gemaakt van vervuilende aardolie en breekt nooit af.

Koop op het juiste moment de juiste (hoeveelheid) producten in met Optiply. Inkoop- en voorraadbeheersoftware voor je webshop. Vraag een gratis demo aan.

Duurzame producten koop je in bij een duurzame leverancier

Kijk daarnaast waar een product vandaan komt en hoe het is geproduceerd. Omdat arbeidsvoorwaarden en vervuiling tijdens het maakproces moeilijk te controleren zijn, is een fabrikant dichterbij huis aan te raden. Hierdoor is de afstand die producten moeten afleggen ook minder groot. Dat scheelt weer Co2-uitstoot door verre vluchten, bijvoorbeeld. Bovendien zijn levertijden hierdoor ook sneller en de verzendkosten lager.

Klimaatvriendelijke verpakkingen

Naast het inkopen van producten, kun je je verpakkingen eens onder de loep nemen. Ook hier geldt: vermijd plastic zoveel mogelijk. Een kartonnen doos is over het algemeen het beste als duurzaam verpakkingsmateriaal, omdat papier goed recyclebaar is. Bovendien vindt ruim 60 procent van de Europese consumenten een kartonnen pakket milieuvriendelijker, blijkt uit onderzoek van Two Sides.

Mevrouw denkt na voor ze bestelt met planten op de achtergrond

Verkoop jij verschillende formaten producten, maar gebruik je één maat kartonnen doos? Waarschijnlijk zit er dan veel loze ruimte in je pakketjes. Dat kost niet alleen opvulmateriaal dat je had kunnen besparen, maar ook onnodige ruimte in de bezorgbus. Bovendien zijn er voor grote pakketten meer ritten nodig, wat voor extra Co2-uitstoot en logistieke kosten zorgt.

60% van de Europeanen vindt een kartonnen doos milieuvriendelijker.

Kijk eens of je product niet al een stevige verpakking van zichzelf heeft. Daarnaast is een papieren verzendzak voor lichte producten aan te raden. Met kleding kan dit ook makkelijk door de brievenbus, waardoor je de klant niet kan mislopen bij bezorging. Zorg daarnaast voor verschillende formaten dozen of zelfs een verstelbare doos. Tenslotte kan je je fulfilment uitbesteden bij een partij die misschien een inpakmachine heeft, waardoor pakjes altijd op maat zijn.

Milieubewust bezorgen

Tenslotte is de logistiek een belangrijke factor bij het verduurzamen van je webwinkel. Klanten zijn zich maar al te bewust van de milieuschade van thuisbezorging. Uit onderzoek van Sendcloud blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders zich hier druk om maakt.

Bringly nu ook voor nieuwe klanten in België

Wil je duurzamer bezorgen? Voor levering in grote steden zijn fietskoeriers erg populair, omdat deze vaak sneller zijn dan een bezorgbus. Ook elektrische busjes zijn in trek: PostNL wil in 2030 uitstootvrij zijn en DHL wil dan voor de helft elektrisch rijden. Instabox bezorgt nu al helemaal uitstootvrij. Ook bezorging bij afhaalpunten is over het algemeen duurzamer.

Klanten zijn zich bewust van de milieuschade van thuisbezorging.

Lever je duurzame bezorgopties aan? Laat dit dan ook zien in je webwinkel. Toon bijvoorbeeld de Co2-uitstoot of een groen blaadje naast deze levering in de kassa. Grote spelers zoals Picnic doen dit nu al. Uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat dubbel zoveel klanten dan voor de duurzame optie zullen kiezen.

Voorbeelden van duurzaamheid in de ecommerce

Grote spelers zien zich ook genoodzaakt om een stap in de goede richting te doen. Zo willen diverse webshops hun bestellingen groener verpakken. Omoda lanceerde daarom herbruikbare verzendboxen met statiegeld. Ook PostNL en Futurumshop deden een pilot met verpakkingen die tot wel duizend keer hergebruikt kunnen worden. En grootste Nederlandse webwinkel Bol.com werkt bijvoorbeeld met inpakmachines, zodat pakketjes minder lucht vervoeren.

Bol.com werkt met inpakmachines en nam fietskoerier Cycloon over.

Ook op het gebied van bezorging zijn er veel voorbeelden te noemen. Zo zijn groene fietsbezorgers en pakketkluizen sterk in opkomst. Die laatste zorgen ervoor dat bezorgbusjes maar naar één centrale plek hoeven te rijden. Fietskoeriers heeft Wehkamp binnengehaald als klant en Instabox heeft onlangs Red Je Pakketje overgenomen. Ook fietsbezorger Cycloon is overgekocht door niemand minder dan Bol.com.

Tweedehands kleding kopen via marktplaats

Tweedehands markt groeit

Een andere ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid is de opmars van tweedehands producten, ook wel recommerce genoemd. Naast de komst van platform Vinted voor tweedehandsmode, hebben allerlei grote spelers zich op de tweedehands markt gestort. Zo biedt Zalando een pre-owned categorie aan en zette H&M in op tweedehandsplatform Sellpy. Ook biedt Bol.com refurbished elektronica. Tenslotte opende eBay een platform voor producten met kleine defecten.

Grote spelers storten zich op de tweedehands markt.

Inspelen op de tweedehands markt kan je al doen door retouren opnieuw te verkopen voor een voordelige prijs. Dit kan in je eigen online winkel of op een marktplaats. Op die manier kom je niet met onbruikbare voorraad te zitten en kan je er zelfs nog wat aan overhouden.

Regels en wetten duurzaamheid en recycling

Naast het feit dat een duurzamere ecommerce hard nodig is en gewenst door consumenten, bestaan er regels rondom duurzaamheid en recycling. Als je in jouw webwinkel elektronica verkoopt, ben je bijvoorbeeld verplicht om die ook weer in te nemen voor recycling. En mode-webshops moeten per 2023 zelf kleding inzamelen en recyclen. Voorheen lag die verantwoordelijkheid nog bij de gemeente.  Helaas voldoen maar weinig webwinkels in Nederland aan deze verplichtingen.

Mode-webshops moeten per 2023 zelf kleding recyclen.

Rechter doet uitspraak (wet)

Duitse wet voor duurzame verpakkingen

Ook in Duitsland is men bezig om de industrie te verduurzamen. Daarom is VerpackG ingevoerd, een verpakkingswet die sinds 1 januari 2019 van kracht is. Elke ondernemer die in Duitsland een bepaalde verpakking als eerste op de markt brengt, is verplicht die te recyclen.
Elke webwinkel die verkoopt in Duitsland, moet zich (kosteloos) aanmelden bij het Verpackungsregister. Sta je daar niet in, dan kun je een boete krijgen die kan oplopen tot 200 duizend euro. Ook moet je jaarlijks aangifte doen van je verpakkingen.

Veelgestelde vragen over duurzaamheid

Veelgestelde vragen over duurzaamheid en ecommerce zijn:

Wat zijn de regels rondom duurzaamheid voor webwinkels?

Als webwinkel heb je verplichtingen op het gebied van recycling. Zo moet je als verkoper van elektronica en kleding deze ook verplicht innemen voor recycling. Tenslotte geldt er in Duitsland een verpakkingswet: elke webwinkel moet zich inschrijven in een register en jaarlijks aangifte doen van de eigen verpakkingen.

Maken klanten zich druk om duurzaamheid?

Ja, online shoppers zijn in korte tijd kritischer geworden. Tegenwoordig maakt meer dan de helft van de Nederlanders zich zorgen om het milieu tijdens het winkelen. Ook zijn klanten zich steeds bewuster van de milieuvervuiling van een thuisbezorgd pakketje. Hier kun je als webwinkel op inspelen door duurzame opties te bieden.

Hoe zorg je voor milieuvriendelijke verzending?

In grote steden zijn fietskoeriers vaak sneller dan bestelbussen, en bovendien stoten zij geen Co2 uit. Let er daarnaast op of jouw vervoerder elektrische bussen heeft. Je kunt ook verschillende bezorgopties bieden in de kassa en de groenste keuze uitlichten. Dan zullen meer klanten hiervoor kiezen.

Wat is een duurzame verpakking?

Om duurzamer te verpakken, kun je plastic over het algemeen het beste vervangen door karton. De laatste is namelijk veel beter recyclebaar. Daarnaast is het beter voor het milieu om verschillende maten verpakkingen te gebruiken. Zo vervoer je minder lucht en bespaar je onnodig opvulmateriaal.

Wat zijn duurzame producten?

Om duurzaam in te kopen kijk je naast prijs, kwaliteit en levertijd ook naar materialen en waar een product vandaan komt. Bijvoorbeeld: zijn er milieuvriendelijke materialen gebruikt en geen of zo min mogelijk plastic? Daarnaast kun je producten beter dichtbij huis laten produceren dan in laten vliegen.