menu

Mcommerce voorzichtig begonnen, nu snel groeiend

mcommerce nederland voorzicht gestart, nu snel groeiendHoe staat het er eigenlijk voor met mcommerce in Nederland? PayPal vroeg zich dat ook af en liet de stand van zaken in Europa onderzoeken. Daaruit blijkt dat de Nederlandse consument voorzichtig is begonnen met het mobiele kanaal maar dat mcommerce in ons land momenteel snel groeit van 112 miljoen in 2012 naar zo’n 1,1 miljard euro aan het eind van 2017.

Wat is de kans dat je via je mobiel je eten bestelt bij Thuisbezorgd.nl of je bioscoopkaartje bij Pathe.nl? Tien jaar geleden had je er misschien nog niet van gehoord, enkele jaren later was het een hele gebeurtenis als je via je computer je avondeten bestelde, maar tegenwoordig bestel je in de trein naar huis alvast even bij de chinees en zit je niet lang daarna de laatste bioscoopfilm te bekijken die je mobiel hebt afgerekend. Zo snel verandert ons aankoopgedrag.

Tijdens een goed verzorgde ontbijtsessie in het Conservatorium Hotel in Amsterdam werd dat weer eens duidelijk aan de hand van de laatste cijfers. Thomas Husson, werkzaam bij onderzoeksbureau Forrester, en Eelco van Wijk, Algemeen Directeur van PayPal Nederland, presenteerden gisterochtend de resultaten van het laatste mcommerce-onderzoek. Die mogen er zijn! Forrester verwacht dat de Nederlandse mcommerce groeit naar €1,1mld in 2017. Binnen vier jaar is mcommerce dus al meer dan een tiende van de totale Nederlandse ecommerce van nu. De toekomst blijft natuurlijk altijd onzeker maar er zit een duidelijke onderbouwing achter.

Om te beginnen natuurlijk simpelweg de mogelijkheid tot mcommerce. Wie ken jij nog zonder smartphone? In 2012 had (nog maar) 54% van de Nederlanders een smartphone in bezit. Er lopen er dus nog genoeg in Nederland rond zonder internet op de mobiel maar in 2017 zal tachtig procent een smartphone bezitten wat een belangrijke stimulans is voor mcommerce.

Smartphones worden, in tegenstelling tot tablets, niet altijd direct gebruikt tot het doen van een aankoop zelf. Afgelopen jaar groeide dit percentage van zeven naar ongeveer tien procent. Maar online webwinkels bezoeken om hier lekker rond te kijken zonder direct te kopen, doen we al wel een stuk vaker. In 2011 was dit 13%, afgelopen jaar met 26% dus alweer het dubbele.

mcommerce forrester paypal

De aankopen via mobieltjes bestaan voor een groot gedeelte nog uit apps, ringtones of andere digitale aankopen. Logisch. Maar ook kleding wordt (in Europa) steeds vaker via de mobiel afgerekend en net als bij de ontwikkelingen van ecommerce zal de rest snel volgen. Volgens PayPal en Forrester is het zaak hier snel op in te springen en moet je dat vooral niet te voorzichtig doen.

Mobiele kanaal trekt ander type klant en bestelling
Kannibalisering door het aanbieden van meer kanalen is volgens PayPal maar van beperkte orde. “Zo zal Bol.com ook niet direct omzet winnen door het wegvallen van de Freerecordshop-vestigingen. Daar gaat het vooral om inpulsaankopen, je wacht op je trein en haalt een leuk cdtje uit de bak van vijf euro. Daar had je anders echt die avond niet online naar gezocht. Met mcommerce gebeurt hetzelfde. Het onderzoek toont aan dat wanneer webwinkeliers het mobiele kanaal gaan gebruiken, ze maar een beperkt gedeelte van de omzet weghalen bij de reguliere ecommerce. Een groot deel van de aankopen via de smartphone is juist additioneel en had niet plaatsgevonden als de webwinkel niet was geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.” 

Mcommerce is nog steeds een groeiende markt en die groei kan zich uiteindelijk weer uitbetalen in de vorm van extra inkomsten voor webwinkeliers en ondernemers die met hun stenen winkel ook online en via de mobiel willen verkopen. En een omzetstijging is zeker mogelijk als je je bedenkt dat over heel Europa gezien het aantal klanten dat producten of diensten aanschaft via mcommerce zal groeien van 12 miljoen vorig jaar naar 80 miljoen in 2017.

Allemaal goed nieuws natuurlijk voor PayPal, dat internationaal al jaren inzet op de mobiele revolutie, die volgens Eelco van Wijk nu dan ook echt begonnen is. Ook in Nederland is die aan de gang. We lijken wat laat gestart maar de Nederlandse groei toont één van de sterkste stijgingen in Europa. De eerder genoemde 1,1 miljard euro omzet die Nederland naar verwachting gaat halen over vier jaar betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van 57% over de periode 2012-2017.

Tags

Reacties