Mobiel (mcommerce)

Mcommerce in Nederland stijgt met 66% tijdens feestdagen

door Redactie. Over omnichannel met de tags , . 1.608 keer bekeken.

Nu de feestdagen naderen, pakken Nederlanders vaker de smartphone of tablet om aankopen te doen. Van alle online aankopen die we doen in de laatste zes weken van dit jaar, zal 21,4 procent gebeuren via een smartphone en 18 procent via een tablet. Gezamenlijk wordt 680 miljoen euro uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dat consumenten in Nederland in een jaar tijd van 410 miljoen euro naar 680 miljoen euro gaan in mobiele uitgaven tijdens de feestdagen, lijkt vooral te komen doordat de mobiele winkelervaring is verbeterd. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research.

Mcommerce groeit harder dan totale ecommerce

Het aandeel van mobiele bestedingen tijdens de feestdagen neemt dus toe met 65,9 procent en daarmee groeit het aanzienlijk harder dan de totale online uitgaven deze periode, die vorig jaar 1,5 miljard euro bedroegen en nu met 14,5 procent zijn toegenomen tot 1,7 miljard euro.

Nederland mobieler dan Europa

Maar waar in Nederland 39,4 procent van alle online aankopen via een mobiel apparaat gebeurt tijdens de feestdagen, is dat in Europa net iets lager: 37,5 procent. Maar ook in Europa is er een mooie stijging waarneembaar, als je beseft dat het aandeel mobiele aankopen vorig jaar nog op 25,6 procent lag.

Voor webwinkeliers wordt het een mooie, maar drukke periode nu de feestdagen er echt aan zitten te komen. Eerst krijgen we Black Friday (25 november) en Cyber Monday (28 november), daarna Sinterklaas en tegen het eind van het jaar natuurlijk de kerstdagen. Het aanbieden van een goede mobiele winkelervaring wordt daarmee nog belangrijker, helemaal als consumenten op het allerlaatste moment nog een cadeautje of aanbieding willen scoren. Een mobiele webwinkel-app kan daarbij zeker helpen.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties