Marktplaats is bedreiging, maar ook onmisbaar

Marktplaats is bedreiging, maar ook onmisbaar

Veel webwinkeliers vinden online marktplaatsen bedreigend voor hun eigen business, maar toch verkopen ze hun producten via dit soort platforms. Daarnaast blijken vier op de tien verkopers ontevreden te zijn over de kwaliteit van hun eigen productdata.

Dit blijkt uit een Duits onderzoek dat is uitgevoerd door Fact-Finder. Eén op de drie handelaren ziet de marktplaats als een bedreiging, en dat terwijl 70 procent van de ondervraagden aangaf zo’n platform te gebruiken of dit van plan te zijn om te doen.

Online marktplaatsen

 

De online winkel als verkoopkanaal zal voor de meeste retailers een hogere prioriteit krijgen dan online markplaatsen. En dat is volgens Fact-Finder strategisch erg logisch: in de eigen online shop is het gemakkelijker om te differentiëren en om klanten te behouden, bijvoorbeeld door ze een unieke shopervaring of extra service te bieden.

38 procent ontevreden met eigen productdata
Ten aanzien van de kwaliteit van productdata, zijn de winkeliers wat meer verdeeld: 38 procent vindt dat hun eigen productdata als ‘onvoldoende’ bestempeld kan worden. Een ongeveer even hoog percentage stemt zich tevreden met de kwaliteit van hun gegevens. Vooral online winkeliers die ook actief zijn op één of meerdere marktplaatsen, leggen sterk de nadruk op hun data, omdat deze een belangrijke succesfactor zijn op die online platformen. Voor 82 procent is de kwaliteit van productdata een onderscheidende succesfactor bij marktplaatsen.

Als gevraagd wordt naar wat er dan verbeterd kan worden, geeft 35 procent van de webwinkeliers aan dat hun producten zijn voorzien van te weinig trefwoorden. “En dat terwijl tags juist helpen om producten gemakkelijker te vinden en te sneller te classificeren in zelf gecreëerde categorieën”, zo legt Albert Pusch, hoofd marketing van Omikron-technologie Fact-Finder, uit. Verdere dataproblemen die werden genoemd door de geënquêteerden zijn “te weinig attributen”, “niet-uniforme maten” en “duplicaten”.

Inzetten op personalisatie
Wat betreft de plannen voor 2016, staat bij meer dan de helft (55%) de personalisatie van het intern zoeken op de to-do-lijst. Eén op de twee webwinkeliers wil daarnaast ook gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen op de homepage, terwijl 44 procent inzet op gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Daarnaast gaven vier op de tien webwinkeliers aan geen gegevensanalyse of voorspellingstechnologieën te gebruiken, omdat ze allereerst hun database willen verbeteren.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten