Markt voor foodbezorging groeit hard

Markt voor foodbezorging groeit hard

De markt voor foodbezorging zal dit jaar waarschijnlijk uitkomen op 1,7 miljard euro. Twee jaar geleden was dit nog niet eens de helft. Consumenten in Nederland zijn het steeds normaler gaan vinden om maaltijden en boodschappen thuis te laten bezorgen.

Dit blijkt uit de FSIN Food 500 die het FoodService Instituut jaarlijks opstelt. Uit haar onderzoek kwam naar voren dat de marktomvang van foodbezorging in ons land in drie jaar tijd bijna verdubbeld is. Aan de ene kant is er de maaltijdbezorging, waarbij met name Domino’s en New York Pizza een stempel drukken, die ongeveer 1 miljard euro waard is. Aan de andere kant is er de bezorging van boodschappen, zoals Albert Heijn en Picnic, maar ook diepvriesbezorging en dranklevering.

Infographic FSIN
De marktomvang van foodbezorging (klik voor groter formaat)

‘Zonder webshop nog wel een toekomst?’

Door de bescheiden economische groei zouden consumenten bereid zijn meer geld te geven aan foodbezorging, maar technologie speelt ook een grote rol. “We moeten niet vergeten dat het nog maar een paar jaar geleden is dat de consument zijn bezorgpizza mondeling via de telefoon bestelde”, zo zegt directeur Jan-Willem Grievink. Volgens hem moeten bedrijven zich afvragen of ze zonder webwinkel of online diensten wel een toekomst hebben. “Vrijwel alle bedrijven zullen in zekere mate internetbedrijven worden. Bedenk ook eens welke kennis over je klanten je allemaal misloopt als je niet voldoende energie steekt in online. Online levert veel meer kennis op over consumentengedrag.”

Verpakkingsprofs.nl heeft ook twee lijstjes uit de FSIN Food 500 gepubliceerd, die goed laten zien welke grote spelers er nu actief zijn in maaltijdbezorging en boodschappenbezorging:

Grootste merken (meal delivery)

Thuisbezorgd.nl (via affiliates), €250.000.000
Domino’s, €101.000.000
New York Pizza, €65.000.000
Apetito, €37.500.000
Bezorgbeer (omzet holding), €33.200.000
Just Eat Nederland, €17.500.000
Spare Rib Express, €16.500.000
Food Connect, €8.800.000
Taco Mundo, €7.5000.000

Grootste merken (cold food & beverage delivery)

AH.nl inclusief Pick Up Points, €253.400.000
HelloFresh Nederland, €157.500.000
Nespresso Nederland, €76.500.000
Wijnvoordeel.nl, €45.000.000
Springer & Partners, €25.400.000
IJspaleis, €22.000.000
Eismann, €16.000.000
Diepvriesman, €10.200.000
Bofrost, €7.000.000
Wijnbeurs, €6.800.000
Willem & Drees, €5.700.000
Léon Colaris, €3.200.000
Picnic, €3.000.00
Taartenwinkel.nl, €3.000.000
Gefelicitaart.nl, €2.900.000

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten