Haal meer uit een foto

Foto’s zijn een belangrijk element voor elke webwinkel. Ze zijn onmisbaar voor het aanprijzen van producten, maar ook marketingtechnisch kun je doormiddel van de foto’s op je website flink scoren.

Natuurlijk gebruik je mooie, duidelijke foto’s om je producten aan te prijzen. Online shoppers willen het product dat ze kopen zo goed mogelijk kunnen zien, en mooie foto’s zijn hiervoor onmisbaar. Je kunt deze foto’s met de nodige apparatuur zelf maken, of je kunt het maken van de foto’s uitbesteden aan een professionele fotograaf. Aan de hand van deze tips over productfotografie zorg je ervoor dat de foto’s op je webwinkel er vlekkeloos uitzien.

Maar naast de etalage van je webwinkel vormen foto’s ook een marketinginstrument. De uitstraling van je webwinkel valt of staat met mooie foto’s, en in een foto kun  je goed vangen waar je bedrijf voor staat.

Wat vaak vergeten wordt is dat de foto’s op je website ook goed kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van je website. We kennen allemaal zoekmachine optimalisatie en weten dat de teksten op een site aangepast kunnen worden om hoger te scoren in de Google resultatenlijst. Maar voor foto’s geldt dit ook, zo niet nog meer! Het is velen malen gemakkelijker met een foto op de eerste pagina in Google te verschijnen dan met een tekst. Daarbij dragen de foto’s op je website bij aan de totale vindbaarheid ervan, ook wanneer er gewoon op woorden gezocht wordt. Foto’s brengen namelijk stukjes tekst met zich mee, zoals titels of trefwoorden, en deze worden door Google meegenomen in de zoekcriteria. Maar hoe zorg je nu dat je foto’s je meer bezoekers opleveren?

Stap 1: Upload
De eerste stap is het uploaden van goede foto’s. Hopelijk heb je deze al op je website staan. Je zou je webwinkel nog kunnen verrijken met een algemene foto op de homepage of in een banner die het gevoel van je bedrijf goed weergeeft. Op databases als IStockPhoto kun je algemene foto’s vinden die je in ruil voor een klein bedrag kunt gebruiken. Door een afbeelding te plaatsen op je homepage of in de banners van je website en deze te voorzien van relevante titels kun je je website een heel stuk beter vindbaar maken.

Stap 2: Pas titels aan
Bekijk de titels van de foto’s op je website eens. Wanneer je foto’s direct vanaf je camera uploadt krijgen ze soms titels mee als img_3446. Deze titels hebben voor een zoekmachine geen enkele waarde. Beter is het om een titel te gebruiken die het product omschrijft en waar bovendien veel op gezocht zal worden. Ook de andere foto’s op je website, zoals bijvoorbeeld de algemene foto in de banner, kun je titels geven die in Google gevonden zullen worden. Denk na over de zoektermen waarop je gevonden wilt worden en kies aan de hand hiervan een toepasselijke titel.

Stap 3: Geef trefwoorden
Veel content management systemen bieden de optie trefwoorden of tags toe te voegen aan je foto’s. Ook deze trefwoorden tellen mee in Google’s zoektocht. Kies relevante zoekwoorden en voeg er meerdere toe aan één foto.

Stap 4: Promoot
Verspreid je foto’s. Hiervoor kun je fotosites als Flickr of sociale netwerken als Hyves of Facebook gebruiken. Door de foto’s te verspreiden op plaatsen waar internetters geïnteresseerd zullen zijn in je producten worden ze vaker aangeklikt en scoren ze hoger in Google. Door daarbij ook een link naar je webwinkel te voegen kun je aardig wat nieuwe bezoekers krijgen.

Stap 5: Analyseer en experimenteer
Hoe hoog scoren je afbeeldingen in Google? Gebruik de afbeeldingen-functie van Google om te bekijken hoe hoog je foto’s staan en experimenteer met titels en trefwoorden. Blijf aanpassen om erachter te komen hoe de foto’s optimaal bijdragen aan de conversie van je webwinkel.

Wanneer je je foto’s zo goed mogelijk optimaliseert kan dit een wezenlijk verschil maken in het aantal bezoekers van je site. Zie foto’s dus niet enkel als een esthetische of praktische toevoeging, maar doe er je voordeel mee en haal nog meer klanten binnen!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten