Communities succesvoller dan social media

Community vs. Social mediaVerwijzingen en referenties via social media kunnen een enorm vertrouwen geven aan een webwinkel, maar een goede community kan het beter. Wel zijn gebruikers via social media gemakkelijker te bereiken, waardoor de kostprijs per lead via social media kanalen mogelijk lager ligt.

 
Communities meer vertrouwen
Uit een onderzoek onder jonge vrouwen, dé doelgroep die eerder vatbaar bleek voor reacties (recommendations) op social media, blijkt dat een kleine meerderheid van ruim vijftig procent meer vertrouwen heeft in een merk of product nadat ze binnen een (gesloten) community andere vrouwen dit horen aanprijzen. 
 
Dat is drie keer zoveel als bij een social media netwerk. Bij de vrouwen uit dit onderzoek bleek social media maar voor veertien procent echt meer vertrouwen te bieden. Uit een eerder onderzoek onder moeders op social media netwerken, was dit een op de vier.
 
Ervaringen zijn echt
Op grote fora en community websites worden echte ervaringen beschreven van echte mensen. Genoemde problemen worden opgelost door andere mensen die deze problemen eerder hadden. Dat schept een band. Als deze personen dan enige tijd later vertellen dat ze ook een zeer goede ervaring hebben met een bepaald soort kinderwagen, speelgoed of zelfs een echte gezinsauto dan geloof je dat. Deze persoon heeft tenslotte eerder ook al bewezen dat hij weet waar hij of zij het over heeft. 
 
Dit speelt ook wel op social media maar hier worden problemen over het algemeen luchtiger gehouden. Is het humor concept vaak groter en blijft de band, met mensen die je nooit ontmoet hebt, meestal minder sterk. Zo blijkt uit het onderzoek.
 
Nederlandse communities
Het onderzoek is gehouden onder Amerikaanse vrouwen. In Amerika spelen communities een duidelijkere rol en zijn er veel meer via dit soort netwerken waarbij vrouwen onderling contact houden. Bijvoorbeeld speciale netwerken over onderwerpen als opvoeding van de kinderen, mode en lifestyle. 
 
Toch zijn er in Nederland ook voldoende van dit soort netwerken en zullen de resultaten hier waarschijnlijk niet veel verschillen. Bekende netwerken zijn bijvoorbeeld Fashionchick, een platform waar de nieuwste mode die te koop is bij webwinkels) wordt beschreven. Eerder deze maand is bekend geworden dat Sanoma Digital Group een groot aandeel heeft overgenomen. Hieruit is wel duidelijk dat ook grote uitgevers geloven in het community concept. 
 
Specifieker zijn de groepen op de forums van Marokko.nl, waarop veel Moslims onderling contact hebben. Tweakers.net is een community waar de prijs, kwaliteit en nieuwigheden van met name nieuwe computergerelateerde producten worden beschreven. 
 
Mannencommunities
Mannen blijken minder gemakkelijk via een community te bereiken. Wannahaves was lang hét netwerk om mannen over te halen bepaalde aankopen te doen. De strategie van het bedrijf bleek echter niet succesvol en het bedrijf moest ermee stoppen. Inmiddels maakt de website wel weer een doorstart. 
 
En dan is er het echt Nederlandse IkVader. Een website van vaders die met elkaar alle zaken bespreken die spelen bij mannen die kinderen krijgen. Een community voor echte mannen dus, die zich niet aangesproken voelen door al dat roze wolkjes geleuter die je op andere zwangerschapscommunities tegenkomt. Met name het forum, oftewel de content van de bezoekers zelf, levert soms geweldige wetenswaardigheden op. Van stoere mannen met mooie opschepperige verhalen tot de kwetsbare lieve beer die zich zorgen maakt over zijn zwangere vrouwtje.
 
Social media minder succesvol?
Zijn naast al deze communities de social media netwerken commercieel dan minder interessant? Nee zeker niet. Het voordeel van social media is dat deze gemakkelijk zelf in eigen hand te houden zijn. Bij een community is een berichtje of advertentie soms toch nog prijzig en ben je afhankelijk van de initiatiefnemers zelf. Hoeveel ruimte geven deze je om hun gebruikersgroep te bereiken? Bij social media blijkt het bereiken van mensen zeer goed mogelijk maar zal je dus wel een langere adem voor nodig hebben wil je mensen echt kunnen beinvloeden in hun koopgedrag.
 
Voor welk pad ga jij? 
Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten