5 tips voor het verzamelen van reviews

Een positieve beoordeling van een tevreden klant zorgt voor vertrouwen, content voor zoekmachines en minder retourzendingen. Maar hoe haal je klanten over om reviews te schrijven?

Reviews komen transparant over. Bijna alle grotere webwinkels bieden klanten de mogelijkheid om een review te plaatsen. Positief of negatief, beiden zijn welkom. Bij te veel slechte ervaringen is dat voor de webwinkel ook een goede les. Een les om een produkt om uit het assortiment te halen.

Toch staan er zelden veel reviews bij een produkt. We hameren er regelmatig op om het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken iets te bestellen en zo weinig mogelijk vragen of invulvelden te stellen. Vragen om een review is dan eigenlijk natuurlijk afleiding en overbodig. Zelfs grote webwinkels als Wehkamp.nl of de Freerecordshop.nl welke al jaren de mogelijkheid tot reviews geven hebben lang niet altijd deze beoordeling bij de produkten staan.

Hoe pak je dat als kleinere webwinkel dan wel goed aan?

1. Maak het klanten gemakkelijk
De belangrijkste manier is om het klanten vooral gemakkelijk te maken. Vraag maximaal enkel even om een naam maar niet meteen om e-mail adressen en zeker niet eerst laten inloggen. Zet ook niet direct een zeer groot invulveld neer waar mensen 200 woorden achter kunnen laten neer. Een ander probleem is als je vooraf al ziet dat je ook nog eens 3 codes moet overtypen tegen de SPAM want dit komt wel heel tijdrovend over.

Een voorbeeld als een vrolijke, neutrale en verdrietige smiley naast het produkt met een radio button en daaronder een verzend button is gemakkelijk en 5 seconden werk. Door met technieken als AJAX te werken kun je deze informatie meteen verzenden en dan een klein open commentaar veldje laten verschijnen waarboven staat: Wilt u dit antwoord kort toelichten? Of: Mogen wij uw naam ook publiceren? Met daarnaast een naamveld waarin standaard anoniem is ingevuld maar wat overschrijfbaar is maak je het voor bezoekers wel heel gemakkelijk. Op deze manier trek je bezoekers met een gemakkelijke optie het traject in, en houd je het behapbaar.

2. Beloning
Beloningen kunnen mensen overhalen tot actie over te gaan. Bol.com geeft de kans om een kortingsbon van €100 te winnen indien men een reactie achterlaat. Deze is wel gevaarlijk. Hoe betrouwbaar komen je beoordelingen over als er enkel hele mooie grote positieve reacties staan welke mensen enkel achterlaten om die honderd euro binnen te slepen?

3. Plaats hem direct
Websites als Bol.com laten de klant een e-mail versturen welke na goedkeuring geplaatst wordt. Hoezeer ze ook negatieve reacties met de winkel plaatsen is dan natuurlijk een vraag. Door een reactie realtime, en mogelijk zelfs anoniem te plaatsen, krijgen bezoekers het idee dat andere reacties die ze zien waarschijnlijk betrouwbaar zijn.

4. Zet ze duidelijk op je website!
Reviews zijn optioneel en soms worden ze zo ver weggestopt dat klanten ze amper tegenkomen. Als klanten ze dan zien, zien ze dat er bij dat produkt geen reactie is. Als ze nooit reacties tegenkomen zijn ze zelf ook minder snel geneigd een reactie achter te laten. Zet op duidelijke plaatsen neer dat reviews gewenst zijn. Bijv. op je indexpagina de laatste drie beoordelingen met een link naar die produkten. Zo zien mensen dat er deze week eerder reacties zijn achter gelaten bij produkten en dat het niet gek is als zij dit ook doen.

5. Vraag hem achteraf
De meeste webwinkels vragen om reviews bij het produkt zelf. Maar daar komen niet de klanten die het besteld hebben maar juist die klanten die benieuwd zijn naar dat produkt. Stuur een klant twee dagen na de verwachte ontvangst een e-mail met de vraag of alles naar wens is en wat ze van het produkt vonden.

De kans dat ze er dan over vertellen willen is vele malen groter. Ook bij een volgende bestelling kun je als de klant nog ingelogt is maar zojuist weer een bestelling heeft gedaan, aangeven dat: De bestelling zojuist succesvol is verlopen maar: “Of je nog een vraag mag stellen, namelijk of dat produkt van 3 weken geleden naar wens is geweest?”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten