menu

Mannen vs vrouwen in ecommerce

mannen vs vrouwen in ecommerceAls er een branche is waar je hoort dat vrouwen domineren is het wel ecommerce. Het is geen geheim dat vrouwen houden van mode, socialmedia, korting en flexibel werken. Met een webwinkel valt het te combineren. Maar is het ook een factor voor succes?

Vrouwen domineren online
De wereld van ecommerce wordt aan de vraagkant al zeker gedomineerd door vrouwen. Uit eerder door ons gepubliceerde cijfers blijkt 57% van de bezoekers van websites als Amazon.com, Walmart en andere
grote webwinkels, zes op de tien berichten van de bezoekers van alle
grote socialmedia netwerken, en drie van de vier bestellers op websites
als Groupon, vrouwen te zijn.

Ze zijn een stuk actiever op socialmedia zoals Facebook, Twitter en Hyves. Er zijn niet alleen meer vrouwen op actief maar ze zijn er ook succesvoller in. Vrouwen weten beter de interactie op te zoeken en kennis te delen via socialmedia. Mannen gebruiken het middel nog te vaak als medium om alleen informatie op te verzenden. Iets dat vergeleken met email of de meer traditionele vorm van websites, op socialmedia een stuk minder succesvol blijkt.

Een webwinkel beginnen?
Maar als het aankomt op het ondernemerschap weten mannen wel nog steeds beter te scoren. Want bij diezelfde socialmedia bedrijven zijn het mannen die het bedacht en opgezet hebben. En ook bij webwinkels lijkt het succes toch aan de man zijn kant te staan. Er zijn wel steeds meer vrouwen die in ecommerce stappen, bijvoorbeeld door een webwinkel te beginnen, maar deze webshops blijken gemiddeld gezien toch minder succesvol.

Tenminste, als je succes meet aan de hand van de grootste webwinkels, of totale omzet van de webwinkels. Vrouwen gaan minder snel failliet dus de webwinkels blijven wel langer bestaan, maar de webwinkels uit de top honderd wereldwijd, zijn vrijwel allemaal opgestart door mannen. 

Terwijl Suzan Eikelenstam, schrijfster van het boek Internetgodinnen over vrouwen en e-commerce, dus trots in allerlei kranten en media zegt dat de webwinkel het vrouwendomein is, weten mannen ook hier gewoon meer te verdienen en bereiken. En eigenlijk is dat ook niet zo vreemd als we het artikel in de krant verder lezen.

Vrouwen beginnen vaak een webwinkel voor erbij. Bijvoorbeeld omdat deze goed te combineren is met kinderen, vanuit huis valt op te starten, en weinig startkapitaal vergt. Een beter excuus dan kinderen, vrijheid en flexibiliteit bestaat er natuurlijk niet maar het zorgt er wel voor dat de financiële kans op succes al snel verdampt. Het zijn nou niet de meest ambitieuze redenen. Dan wordt het toch eerder een leuke hobby dan een enorm succes dat een hele branche in beweging krijgt.

Gilt, een van de grootste webwinkels opgericht door vrouwenEen van de grootste webwinkels die dit wel heeft gered en is opgestart door vrouwen is Gilt. Maar zodra de webwinkel meer dan honderd miljoen aan inkomsten genereerde is een man de positie van CEO aangeboden. Kevin Ryan, die eerder DoubleClick bestuurde en dit later verkocht aan Google, en is nu dus besluitmaker bij Gilt. Die is inmiddels 2,4 miljard waard en daarmee wel een van de meest waardevolle bedrijven dat is neergezet door vrouwen.

Mannen vinden het kapitaal, ook in ecommerce
De verwachting is dat de cijfers en verschillen rond mannen en vrouwen momenteel aan het veranderen zijn maar die verwachting is er al jaren. Nog steeds domineren mannen het snellere maar ook het grotere succes. Mannen weten geld op te halen van investeerders. Vijf procent van het investeerderskapitaal in de markt gaat naar bedrijven waar een vrouw aan de macht is. En met maar acht procent aan vrouwelijke ondernemers hebben vrijwel alle nieuwe groeiende tech-bedrijven, waarvan een groot gedeelte ook invloed krijgt op ecommerce, dus mannen aan het stuur.

En die cijfers dan rond socialmedia? Mannen nemen eerder mensen aan en durven te investeren in medewerkers. Vrouwen zijn daarmee eerder succesvol als socialmedia manager, de man kan zich als ondernemer bezighouden met de strategische zaken van de onderneming.

Tags

Reacties