menu

Makro lanceert webwinkel

Makro lanceert webwinkelGroothandel Makro zet –eindelijk- een grote stap in de ecommerce. Het lanceert in januari volgend jaar een webwinkel, waarbij klanten van de Makro hun producten online kunnen bestellen. De site zal, net als de offline tak, gericht zijn op de ondernemer.

Er gingen al wat geruchten in de ronde en alhoewel de Makro zelf het nieuws nog niet wereldkundig heeft gemaakt, weten wij na het lezen van deze vacature toch echt genoeg. Daarin lezen we dat de ondernemer vanaf januari 2012 ‘producten kan bestellen in een state-of-the-art online wereld’. Grootse woorden, dus we zijn razend benieuwd waar de Makro precies mee komt.

Vacatures Makro
In de vacature lezen we verder dat er de komende maanden nog veel werk moet worden verzet aan ‘assortiment, fulfillment, content, platform, online marketing en customer (web)care.’ Ze zoeken onder andere een online copywriter, een webredacteur (voor Twitter?) en een publisher/platformspecialist. Dat er enige haast achter zit, concluderen we uit de afsluitende zinnen: “Gezien de wens vanuit Makro om snel te schakelen en ook snel up en running te zijn, zal het team tot 1 februari 2012 uit tijdelijke krachten bestaan.”

Waar we vooral benieuwd naar zijn is hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo’n pasje krijg je alleen met een KVK inschrijving. Op die manier kan de Makro zijn status als groothandel behouden. Maar die pasjes worden veelvuldig uitgeleend. Als de webwinkel ook te benaderen is via het nummer van zo’n pasje is de kans groot dat het vooral een succes kan worden onder consumenten, die bijvoorbeeld geen Makro in de directe omgeving hebben.

Makro als webwinkel
Bij de zuiderburen is Makro al wat actiever in de e-commerce. Daar verkoopt het artikelen voor in het kantoor, de tuin, de badkamer en slaapkamer sinds een halfjaar ook online via Makroshop.be. In Engeland had het begin dit jaar ook een webwinkel voor pashouders gelanceerd. Toentertijd gaf hoofd corporate communicatie Patrick van Gils nog aan dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Wel proefde Makro van de online wereld door sites als Verstandvanwijn.nl, Makrofeestpakketten.nl en de dagaanbiedingensite Makrodagdeal.nl. Een echte webwinkel lijkt dan ook de meest logische vervolgstap.

Tags

Reacties