Magento Imagine vol internationale inspiratie

Magento Imagine vol internationale inspiratie

Begin deze maand vond in Las Vegas Magento Imagine plaats. Deze internationale gebeurtenis is zes jaar geleden opgericht met als ultieme doel om het internationale retail-speelveld met elkaar te verbinden. Vanuit Nederland waren er dan ook verschillende partijen aanwezig. Wij gingen in gesprek met Byte, MediaCT en JMango360 om te horen wat zij zoal hadden meegekregen van dit grootschalige Magento-evenement.

“Imagine kun je wel omschrijven als hét Magento-evenement,” geeft Tjitte Folkertsma, commercieel directeur bij internetbureau MediaCT, aan. “De hoogtepunten bereiken ook Nederland wel, maar dit is dé gelegenheid om het van de ontwikkelaars zelf te horen. Je kunt direct je vragen kwijt en bent zo veel beter op de hoogte.”

MediaCT: ‘Magento steeds breder inzetbaar’

Tjitte is vooral enthousiast over de brede ontwikkeling van Magento 2. “Vanuit MediaCT was dit de vierde keer dat we Imagine bezochten, al was de sfeer van dit jaar veruit het beste. Wat ons aanspreekt is dat Magento razendsnel ontwikkelt. Zowel de software zelf als aanvullingen qua statistieken, ordermanagement en logistieke oplossingen.” Tjitte ziet ook voor MediaCT veel aanvullingen, op het gebied van b2b bijvoorbeeld. “Wij zijn actief in de b2c-markt, maar met name in de absolute top zijn de verschillen tussen b2b en b2c kleiner dan het lijkt. Zo is een groot schoenen- of fashionmerk soms producent, leverancier, groothandel en retailer in één.”

Vierde jaar dat MediaCT Magento Imagine bezocht. De sfeer was dit jaar het beste.

Daarnaast is Tjitte erg enthousiast over de energie die op en rond het event hangt. “Ik heb weer bijzonder veel retailers en ontwikkelaars gesproken van over de hele wereld. In Nederland krijg je wel eens wat mee over een mooi Duits of Frans project, maar op Imagine word je ook geïnspireerd door Aziatische, Afrikaanse en Amerikaanse ontwikkelingen.”

Byte: ‘Veel inspiratie opgedaan voor onze internationale strategie’

Ilka Timofei, directeur bij Byte.nl, deelt die mening. Als Select Magento Technology-partner is er veel contact tussen Byte en Magento en dan is het fijn om elkaar ook eens face-to-face te kunnen ontmoeten, geeft ze aan. Afgelopen jaar was een sales- & accountmanager van het bedrijf aanwezig en door haar enthousiasme was al snel duidelijk dat Byte dit jaar groots aanwezig wilde zijn op het evenement.

Ilka vindt het interessant om te zien hoe Magento haar portfolio aan het uitbreiden is met verschillende third-party-oplossingen. De ontwikkelsnelheid ligt daardoor erg hoog. Een ander speerpunt dat opviel, is de extra aandacht die naar veiligheid uitgaat. Byte heeft op dat vlak zelf haar eigen MageReport ontwikkeld, dat vanaf de buitenkant kijkt of een shop veilig is. Magento heeft een tool aangekondigd die van binnenuit kijkt en Ilka denkt dat beide oplossingen elkaar goed aanvullen en zo samen de veiligheid van Magento verder kunnen versterken.

Maar het internationale netwerken is zeker een van de kernpunten geweest. “Vanuit de hele wereld komt men naar Imagine. En dat is mooi, want met ons Magento-hostingplatform Hypernode werken we aan een internationale strategie. Veel kan ik je daar nog niet over vertellen en de planning houd ik ook nog graag even voor me. Qua focus kijken we voorlopig naar Europa en ik heb voldoende mensen gesproken en kennis opgedaan om te kunnen zeggen dat Imagine voor ons een succes was.”

JMango360: ‘Mobile commerce bleek het toverwoord’

Ook shoppingapps-ontwikkelaar JMango360 kijkt met een goed gevoel terug op de reis naar Las Vegas. “Hier in de Verenigde Staten lopen ze duidelijk een aantal jaar voor op Nederland: smartphones gaan desktop dit jaar inhalen als het meest gebruikte device voor internetaankopen, en er is dan ook een enorme bewustwording dat je als webwinkel aan de bak moet met mobiel”, aldus commercieel directeur Eelco van Wijk. “Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft hier al een responsive website, en veel kijken hier nu naar de volgende stap: mcommerce-apps. Ons verhaal als JMango vindt hier dan ook enorm veel weerklank, en dat is fantastisch om mee te maken! Ik overdrijf niet als ik zeg dat we dik boven de honderd geïnteresseerde leads hebben gesproken.”

‘Internationale groei noodzakelijk voor ontwikkelsnelheid’

Het bedrijf is dermate enthousiast dat het inmiddels ook een Amerikaanse vestiging heeft geopend. “Hierdoor kunnen we het contact met bedrijven als Lightspeed, Magento en Shopify verder intensiveren waardoor we nog beter onze apps hierop kunnen afstemmen”, legt Eelco uit. Of klanten uit eigen land zich nu zorgen moeten gaan maken of JMango360 nog wel tijd overhoudt voor Nederland reageert Eelco positief. “Voor dit businessmodel van een vast maandelijks tarief gericht op het mkb, is een internationale strategie noodzakelijk en dus ook in het voordeel van de Nederlandse webwinkelier. Hoe meer webshops voor ons kiezen hoe sneller we kunnen ontwikkelen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten