menu

‘Magento 2-migratie kan nog jaren duren’

Afgelopen vrijdag organiseerden Magento, Dutchento en Yireo hét Magento 2-event. Zo’n tweehonderd ontwikkelaars, technische mensen en uiteraard retailers verzamelden zich in Utrecht om te zien hoe de software er nu voorstaat. In het kort: de software is sterk vernieuwd, inmiddels ook stabiel en de eerste webshops zijn live. Is het dan nu tijd voor de langverwachte Magento 2-migratie?

Ongeveer drie op de tien aanwezigen was retailer en waar dat bij veel evenementen kan zorgen voor een wat breder, zeg maar oppervlakkiger programma was dat hier geenszins het geval. Het Magento 2-event is juist duidelijk zo’n niche-event dat echt even lekker de diepte in wil. De retailers bleken gelukkig van goeden huize te komen zodat met de presentaties van ontwikkelaars – en dat waren op dit event zeker niet de minsten – echt een serieus programma neergezet kon worden.

Het draaide dus om Magento 2, dat natuurlijk sneller en beter is dan de voorganger. Veel van wat webwinkeliers eerder via allerlei omwegen hebben laten bouwen voor Magento, zit nu standaard in de langverwachte upgrade. Het platform is daarnaast geheel nieuw geschreven, wat de prestaties zeker ten goede komt. Maar dat wisten wij een jaar geleden ook al en in augustus dit jaar vroegen wij ons af of het lange wachten – Magento 2 werd aangekondigd in 2010 – nu eindelijk eens beloond zou worden.

Is het tijd om te migreren naar Magento 2?

Of het nu tijd is om over te stappen, daar kon dit event helaas ook geen eenduidig antwoord op geven. In de sessies werden veel pluspunten beschreven, maar bij vragen in sessies en aan de koffietafel komen toch ook de nadelen weer naar voren. Magento 2 is er wel klaar voor, maar de community heeft zijn tijd nodig. Een typerend voorbeeld was een vraag rond de voor velen toch niet onbelangrijke koppeling met PostNL. Gelukkig blijkt die inmiddels live.

‘Je hebt twee jaar de tijd om over te stappen’

Tjitte Folkertsma, commercieel directeur van MediaCT, geeft blij aan dat Magento 2 nu echt stabiel is. Als we hem vervolgens vragen of die ook het niveau van zijn voorganger al haalt, is hij minder enthousiast. Hij begrijpt het dan ook wel dat er spelers zijn, die de afgelopen tijd veel tijd en geld in hun webshop hebben gestoken, die nu de tijd nemen. Overstappers hoeven volgens hem geen haast te maken als hun huidige webshop goed draait. Wel raadt hij aan om te updaten naar de laatste Magento 1.9-versie in verband met ondersteuning. De migratie naar Magento 2 is er volgens hem een die eerst goed overwogen moet worden, want die kan complex zijn.

“Migreren naar Magento 2 kan in enkele dagen. De installatie en het overzetten van je productdata, inclusief -afbeeldingen, -teksten, prijzen en noem maar op, is niet veel werk. Mensen met een standaard Magento-installatie kunnen dus zonder al te veel risico migreren. Maar wie heeft dat tegenwoordig nog? Zelfs de meest simpele webshops hebben in ieder geval een plugin van een vervoerder, betaalprovider, reviews en boekhoudsysteem,” denkt hij. Tjitte weet daar feilloos de juiste plugins voor te vinden maar als je zelf op zoek gaat kan je van een koude kermis thuiskomen. Zo geven veel plugin-ontwikkelaars aan dat ze compatibel zijn met Magento 2 maar is de kans klein dat die door net zoveel webwinkeliers zijn doorgetest als het oude Magento-exemplaar. De kans op kinderziektes is bij veel plugins nog wel aanwezig. Daarnaast is je template waarschijnlijk helemaal op maat gemaakt en de frontend is helaas minder makkelijk te migreren.

‘Al onze nieuwe projecten zijn op basis van Magento 2’

Overstappers hoeven dus geen haast te maken, maar voor een nieuw project ziet Tjitte nog maar één oplossing: Magento 2. MediaCT ontwikkelt dan ook alleen voor het topsegment. “Een nieuwe webshop betekent al snel vele honderden uren werk en dat moet je nu niet in een platform investeren dat over twee jaar de stekker eruit trekt.” Tjitte is er dan ook van overtuigd dat het oudere Magento zijn tijd heeft gehad. “Over twee jaar zullen de meesten overgestapt zijn op Magento 2.”

‘Eigenlijk is het gewoon een compleet nieuw webwinkelplatform’

Het topsegment mag dan alleen nog maar naar Magento 2 kijken, Luuk Roovers, eigenaar van Vicus dat Magento community-webshops ontwikkelt voor het middensegment, geeft aan dat hij nog geen Magento 2-lancering heeft gedaan. “De interesse is er zeker. Magento 2 is een stuk beter dan haar voorganger dus perfect voor de échte Magento-doelgroep. Die klanten vragen er zeker naar en willen ook wel. Maar als we inventariseren wat de migratie werkelijk inhoudt blijkt dat we meestal nog even geduld moeten hebben op specifieke plugin-updates. Onze mensen hebben de Magento 2-training van Yireo gevolgd en we hebben al een aantal proefmigraties uitgevoerd. Met onze bestaande kanten maken we een passend migratieplan. Toch voorzie ik dat er over 3 tot 5 jaar nog steeds Magento 1-webshops live zullen staan. Zoals het er nu uit ziet zullen wij die ook dan nog ondersteunen.”

Spottend gooit Luuk zelfs helemaal de knuppel in het hoenderhok. “Er zijn spelers die zich moeten afvragen of ze de migratie-stap wel moeten maken. Het is gewoon een compleet nieuw platform en als je dan wilt overstappen, is een evaluatiemoment wel op zijn plaats. Je wilt dat er voldoende webshops op draaien om zeker te weten dat alle bugs zijn gevonden en alles optimaal werkt. En is het voor jezelf nog wel de juiste keuze? Het mag dan beter zijn dan haar voorganger, ook Magento 2 is geen one-fits-all-oplossing. Als je voorheen van plan was om honderden verschillende producten te gaan verkopen maar na enkele jaren nog altijd maar met een tiental producten zit, kan het zomaar zijn dat de overstap naar WooCommerce logischer is. En die is wellicht sneller en makkelijker te realiseren ook. Wij blijven onze klanten in elk geval zo objectief mogelijk informeren.”

Tags

Reacties