menu

Macrovet: ‘Ook vanaf Texel kun je goed ondernemen’

Weinig webwinkeliers kiezen voor een vestigingsplaats op de Waddeneilanden. Toch timmert het Texelse Macrovet al sinds 2009 aardig aan de weg. Ecommerce News ging in gesprek met Willem-Johan Bakker, oprichter en eigenaar van de webwinkel in dierbenodigdheden en vroeg hem naar zijn successen en uitdagingen.

Macrovet, dat vrij vertaald ‘groots in veterinair’ betekent, ontstond niet van de één op de andere dag. Een jaar lang ging Willem-Johan na zijn werkzaamheden als verkoper binnendienst bij de dierengroothandel van zijn familie met een karretje door het magazijn, waar hij producten verzamelde, talloze foto’s maakte en uitgebreide productteksten schreef. “Als ik iets doe, wil ik het gelijk goed doen”, zegt hij hier zelf over. Nog steeds werkt Willem-Johan nauw samen met de groothandel, waar zijn zus inmiddels aan het roer staat. “Wij hebben hierin een goede samenwerking gevonden. Macrovet maakt grotendeels gebruik van haar voorraad en zij profiteert van een omzetverhoging via onze online verkoop. En omdat zij zich richt op dierenwinkels en dierenartsen en ik boeren en particulieren bedien, zitten we totaal niet in elkaars vaarwater.”

De website van Macrovet

‘Wij snappen het ecommerce-spelletje’

De eilandpositie belemmert Willem-Johan allerminst in zijn bedrijfsvoering. “Ons logistieke proces hebben we zo ingericht dat we snel kunnen leveren. Bestellingen die voor 15.00 uur zijn geplaatst, worden de volgende dag bezorgd. Dit zou zelfs vanuit Texel kunnen, maar wij maken liever gebruik van de faciliteiten van de groothandel.” Dit bedrijf, van ruim 3500 m2, is gevestigd in het Brabantse Drunen. Lekker centraal, want zo’n dertig procent van de orders gaat naar België. “Dit is een belangrijke groeimarkt voor ons, want er zijn nauwelijks Belgische bedrijven in dierbenodigdheden online. We hebben er al een vrij stevige marktpositie veroverd, maar op termijn zou ik graag een Belgische shop willen. Ook al bieden we nu ook Bancontact en dergelijke, een webshop die volledig is toegespitst op de doelgroep komt toch professioneler over.”

Naast de Belgische klanten bedient Macrovet talloze andere landen door heel Europa. Dit zijn veelal Nederlandse ondernemers die zich in het buitenland hebben gevestigd. Zo levert het bedrijf aan een boer in Zweden die zijn order via Macrovet eerder in huis heeft dan via een lokale leverancier. “Zulke dingen blijven grappig. Dat in Nederland wel steeds meer dierenspeciaalzaken de weg op het web goed weten te vinden, zie ik niet meteen als een bedreiging. De concurrentie wordt wat groter, maar wij hebben het voordeel dat we online al de nodige jaren meedraaien en het ecommerce-spelletje snappen.”

‘Als je vooruit wilt, moet je ploeteren’

Vanaf de eerste dag staat een goede klantenservice voorop. “Ondanks de uitgebreide productomschrijvingen krijgen we aardig wat telefoontjes op een dag. Deze zou ik kunnen uitbesteden, maar ik vind het fijn om zelf het contact met m’n klanten te houden. Mede daarom hebben we op Texel een klein winkeltje. Dit doen we enerzijds omdat de traditionele boeren het gewend zijn om in een fysiek punt hun producten te kopen, maar ook omdat we het zelf leuk vinden. Daarnaast horen we nu uit eerste hand wat er speelt in de markt.”

Ondanks dat het goed gaat met Macrovet, en het bedrijf wederom afstevent op een groei van vijftig procent, blijft het een uitdaging om de groei te versnellen. Er zijn bedrijven die hiervoor een beroep doen op externe investeerders, maar Willem-Johan doet het liever op eigen kracht. “Alles wat we investeren, komt uit onze eigen broekzak. Om ons heen zie ik genoeg bedrijven die met behulp van investeringen snel komen, maar bijna net zo hard weer gaan. Ik vind het niet erg om even te ploeteren als ik vooruit wil.”

Tags

Reacties