lightspeed ecommerce

Maar 2% Nederlandse verkopers op Amazon.nl

Maar 2% Nederlandse verkopers op Amazon.nl

Van de verkooppartners op de Nederlandse website van Amazon komt slechts 2 procent uit Nederland. Het kleine aandeel Nederlandse verkopers biedt vooral woonartikelen of kleding aan. Hiervan doet het gros de fulfilment zelf.

Dat blijkt uit een steekproef van dataleverancier Data Department op basis van ruim 19 miljoen producten en zo’n 96 duizend externe verkopers op Amazon.nl. Het onderzoek vond plaats in de laatste twee maanden van 2021. Winkeliers kunnen nu bijna twee jaar terecht op de Nederlandse versie van de ecommerce-gigant.

Gros verkopers komt uit China

Nederlandse verkopers zijn dus veruit in de minderheid op Amazon.nl. Hiertoe behoren bedrijven die in Nederland gevestigd zijn en geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel, aldus het onderzoek.

De meerderheid van de verkopers komt uit China.

De overgrote meerderheid van de verkopers komt uit China: bijna 60 procent. Duitsland staat op de tweede plek met 11 procent van de winkelhouders. Een nog kleiner aandeel komt uit Groot-Brittannië (bijna 6 procent), Italië (4 procent), Spanje (3 procent) en Frankrijk (2 procent).

Vooral woonartikelen en kleding uit Nederland

Het kleine aandeel Nederlandse verkopers voert een bescheiden assortiment: 40 procent heeft minder dan 10 producten in hun Amazon-etalage. Slechts 3 procent heeft meer dan 5 duizend producten.

Nederlandse winkelhouders verkopen vooral woon- en keukenartikelen op Amazon.nl (22 duizend producten), gevolgd door kleding en accessoires (14 duizend producten) en baby-artikelen (11 duizend producten).

Nederlandse verkopers doen fulfilment meestal zelf

Externe verkopers kunnen gebruik maken van Fulfilment by Amazon (FBA) om opslag, verzending en retouren aan het platform uit te besteden. De fulfilmentservice kwam onlangs nog in opspraak in Italië: verkopers die het niet gebruiken zouden ernstig benadeeld worden.

77% van de verkopers doet hun fulfilment nog altijd zelf.

Nederlandse partners lijken niet te porren voor de fulfilmentdienst: maar liefst 77 procent van de verkopers doet hun fulfilment nog altijd zelf. Zo’n 14 procent maakt wel gebruik van FBA. Bijna 8 procent gebruikt de FBA-service voor een deel van hun aanbod.

Verrassend

De resultaten zijn verrassend te noemen. Om een beeld te geven: in startjaar 2020 stond het aantal Nederlandse verkopers nog op 5 duizend. Dit zou betekenen dat de ruim 19 duizend verkopers die er begin vorig jaar bijkwamen veelal in het buitenland gevestigd zijn.

Het onderzoeksbureau benadrukt wel dat het hier om een steekproef gaat. Over absolute aantallen valt dus weinig te zeggen. Amazon zelf geeft ook weinig cijfers over haar Nederlandse tak.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten