menu

Maandag en dinsdag best voor advertentieclicks

Maandag en dinsdag best voor advertentieclicksEr wordt weliswaar meer op advertenties geklikt in de weekenden, maar als het puur gaat om de aankopen die volgen uit zulke clicks (en daar gaat het toch om), dan zijn de weekdagen het beste. Vooral de maandag en dinsdag scoren hierin goed.

Dit blijkt uit data van RTB House, dat zelf technologie heeft ontwikkeld om advertentieviews in real-time te kopen en te verkopen. Hieruit bleek namelijk dat internetgebruikers het meest op advertenties klikten op zaterdag en zondag; op deze dagen werd een click-through-rate van 0,36% vastgelegd. De hoogste activiteit was te vinden tussen drie en vijf uur ’s middags, met een CTR van 0,41%.

’s Ochtends online bestellen
Maar ga nu niet gelijk advertenties tonen in de weekenden, want internetters hebben een grote neiging om iets te kopen naar aanleiding van een advertentie als het doordeweeks is. Een derde van alle clicks die eindigde in een online aankoop werden namelijk geregistreerd op maandag en dinsdag. De grootste aankoop-activiteit was waarneembaar op maandag (6% van alle aankopen) tussen negen en tien uur ’s ochtends en dinsdag (7%) tussen tien en elf uur ’s ochtends. In de avonduren tussen zeven en acht uur werd 7% van alle transacties waargenomen. Gegevens uit het onderzoek laten ook zien dat het aantal aankoopbeslissingen, gebaseerd op advertentieclicks, afneemt naarmate de week vordert.

Online shoppen op kantoor
Volgens RTB House laten deze resultaten zien hoe mensen tegenwoordig het online shoppen ervaren. De online kooptrends lijken te worden beïnvloed door nieuwe trends op kantoor: werknemers zitten steeds vaker op het internet op privé-mails te checken, nieuws te lezen, social media bij te houden… En zo komen ze ook meer online advertenties tegen en vinden ze altijd wel een momentje op de dag om via het internet iets te bestellen. “Onze data lijkt te bevestigen dat online shoppers vaker in de avonden kopen, maar de ochtenden doordeweeks zijn net zo belangrijk.”

Tags

Reacties