menu

M-commerce in Afrika groeit hard

M-commerce in Afrika groeit hardWaar veel (web)winkeliers in ons land nog maar net de kracht van m-commerce beginnen te ontdekken, daar is in Afrika deze tak van commercie al hard aan het groeien. Dat komt vooral omdat men in Afrika de stap van bedraad naar draadloos soms gelijk heeft overgeslagen.

Internet in Afrika
Afrika heeft niet de digitale revolutie meegemaakt zoals wij die hier in West-Europa hebben beleefd. Daardoor is de hele internet-infrastructuur op een heel andere, minder gestructureerde manier opgebouwd. Maar het continent probeert de schade wel in te halen. Dat heeft mede als gevolg dat e-commerce niet eerst via websites en daarna pas via mobieltjes plaatsvond, zoals de online kooptrend zich in de Europese landen wel ontwikkelde. M-commerce heeft zich in Afrika snel ontwikkeld en heeft in een aantal Afrikaanse landen al een groot aandeel in de online handel.

Veel mobiel internetverkeer
Als we kijken naar cijfers van StatCounter, dan zien we dat in januari van dit jaar de verhouding ‘Desktop’ versus ‘Mobile’ in Europa 96:4 is, terwijl dit in Afrika 81:19 is. Wereldwijd is de verhouding 92:8. In een land als Nigeria vindt zelfs meer dan de helft van het internetverkeer plaats via mobiele apparaten!

Al met al is het dus niet zo verrassend dat m-commerce in Afrika procentueel meer plaatsvindt dan bijvoorbeeld hier in Europa. Enkele maanden terug bleek dat mobiele internetgebruikers in Afrika liever winkelen vanaf hun mobiele apparaat dan vanaf hun desktops of in de fysieke winkel. Wat uit het onderzoek onder 15.000 mobiele consumenten wel als verrassend naar voren kwam was dat de Afrikanen vooral ‘feature phones’ (de generatie telefoons vóór de smartphones) gebruiken om via de mobiel online te shoppen en dus niet de hier in Europa erg populaire smartphones.

Desalniettemin gaf 46% van de Afrikaanse ondervraagden aan het liefst via de mobiel te shoppen voor kleding, elektronica of entertainment (tickets, muziek), tegenover 10% die de voorkeur gaf aan de desktop en 44% aan offline winkelen. Zes op de tien heeft de mobiel gebruikt om in ieder geval één digitaal product online af te rekenen.
De relatief grote aanwezigheid van mobiele apparaten onder internettende Afrikanen heeft er ook toe geleid dat steeds meer bedrijven op dit continent hun m-commerce-tests uitrollen. Zo hebben Ericsson en financiële dienstverlener Western Union een overeenkomst gesloten aangaande m-commerce en zullen ze hun diensten gaan testen in Afrika of het Midden-Oosten. En recent heeft telecomprovider Airtel Africa haar samenwerking met Google verlengd, waardoor klanten Google+ Messenger en Google Chat kunnen gebruiken om te communiceren met andere mobiele apparaten, zelfs als ze offline zijn of enkele een ‘sms and voice only phone’ hebben.

Het is afwachten wat de vele mobieltjes in Afrika gaan betekenen voor de m-commerce op het continent. Juist doordat veel Afrikanen gewend zijn om hun mobiel te gebruiken als ze het internet opgaan, kan het werelddeel commercieel interessant zijn voor bedrijven. Maar het kan ook een mooie voortrekkersrol gaan spelen en juist ons gaan inspireren met effectieve toepassingen van m-commerce. We zijn benieuwd!

Tags

Reacties