menu

M-commerce booming, groeiende of hype?

Vandaag en morgen vindt in Chicago het eerste Mobile Commerce Forum plaats, een congres geheel gericht op mobiele ecommerce. Is dit het belangrijkste evenement binnen ecommerce, zijn tijd ver vooruit of toch een grote hype die niet lang meer zal duren?  

M-commerce is booming. Het Mobile Commerce Forum dat vandaag en morgen in Chicago plaatsvindt lijkt aan te tonen dat m-commerce echt een blijvende, grote verandering binnen de ecommerce vormt. Maar is mobiele ecommerce nu wel zo’n big thing, moet het dat eigenlijk nog worden, of is het simpelweg een luchtbel die binnenkort uit elkaar spat?

Belangrijkste spreker op het Mobile Commerce Forum is Will Pinnell, mobiel ecommerce strateeg bij Travelocity. Travelocity is met 1,3 miljoen bezoekers de meest bezochte mobiele reiswebsite ter wereld. Voor Travelocity is mobile commerce dus wel degelijk een big thing. En voorzitter van het Mobile Commerce Forum Kurt Peters is van mening dat m-commerce de rol van ecommerce steeds meer over zal gaan nemen: ‘We are in the early stage of everyday tasks moving from the computer to the smartphone.’ Ook uit de cijfers van PayPal bljikt dat m-commerce oprukt.  

Maar uit een onderzoek van Forrester Research in juli van dit jaar blijkt dat het in Europa zo’n vaart nog niet loopt. Hoewel mobiel internet in 2014 door bijna 40% van de consumenten gebruikt zal worden blijkt uit het onderzoek dat kopen via de mobiel nog nauwelijks aan zijn opmars begonnen is. Slechts 2 procent van de ondervraagden heeft wel eens een aankoop gedaan via zijn of haar mobiel, en 5 procent heeft interesse om dit te gaan doen. In Nederland ligt dit percentage nog lager: 1 procent heeft wel eens een mobiele aankoop gedaan en 4 procent zegt erin geïnteresseerd te zijn. Toch noemt Forrester de mobiele ecommerce markt een interessante groeimarkt voor retailers. (bron: Marketingfacts)

Herman Singh, directeur van de Zuid Afrikaanse Standard Bank, is van mening dat de wereldwijde m-commerce wel degelijk snel aan het groeien is, maar dat het binnen een aantal jaar weer gedaan zal zijn. De m-commerce markt wordt steeds competitiever en retailers pompen er veel geld in omdat ze verwachten dat de markt enorm zal worden. Maar, zo zegt Singh, er wordt simpelweg niet genoeg omgezet in m-commerce om al die retailers voldoende inkomsten te geven. “My hypothesis is there is a massive fall-out coming in the next three to five years. It will be very similar to the dot-com fall-out. The guys will run out of cash” aldus Singh. (bron: Techcentral)

Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de continenten. In Amerika vormt mobile commerce een grotere markt dan in Europa, en binnen Europa lijken Engelse, Zweedse en Italiaanse consumenten kopen via hun mobiel eerder op te pikken dan in de rest van Europa. Maar hetzelfde geldt nog steeds voor de traditionele ecommerce: Amerika loopt voorop, en in Engeland wordt bijvoorbeeld meer online geshopt dan in Nederland. Toch kunnen we stellen dat ecommerce wereldwijd is doorgebroken en online winkelen niet zo snel weer zal verdwijnen. Zal dit ook voor mobile commerce gaan gelden? 

Booming, opkomend of één grote luchtbel, wat vind jij?    

Tags

Reacties