menu

Luxe webwinkels onderzocht

Websites voor luxe-artikelen onderzochtMysteryshoppen bij webwinkels met luxueuze merken kan wat interessante resultaten opleveren. Zo blijkt dat de onderzochte merkfabrikanten minder aan Facebook-marketing doen, maar áls ze het doen veel meer fans hebben. Ook legden zij meer nadruk op merkervaring dan webwinkeliers.

The E-Tailing Group onderzocht de klantenervaring bij luxueuze webwinkeliers tijdens het gehele online winkelproces, van informatie vergaren tot bestellen. Er werden twintig bedrijven uit de luxesector gekozen, van wie er acht prestigieuze webwinkeliers waren en twaalf fabrikanten van luxemerken.

Merkervaring belangrijk voor fabrikanten
De merkfabrikanten legden meer nadruk op de ‘merkervaring’, door het creëren van een centrale plek, die een combinatie bevat van in het oog springende bedrijfsinformatie en, steeds vaker, rich medi¬a-elementen zoals advertentiecampagnes en modeshows. Ook leverden de merkfabrikanten vaker een soort visuele ‘wow’-ervaring, al kwam dit niet altijd de efficiëntie tijdens het shoppen ten goede.

Webwinkelier en social media
Webwinkeliers daarentegen waren meer geneigd om de ‘conversatie’  te starten door klanten aan te moedigen een vriend te mailen, op de ‘like’-button te klikken of door ze betrokken te maken met een blog vol relevante content.

En hoewel er volgens het onderzoek minder merkfabrikanten waren die aanwezig waren op Facebook, deden degenen mét een Facebook-pagina het opvallend goed. Zij hadden gemiddeld bijna twee miljoen fans, tegenover minder dan vijftigduizend fans voor de gemiddelde Facebook-pagina van een webwinkelier.

Fcommerce
Een van de voorbeelden die in het rapport wordt aangehaald is de content-rijke Facebook-pagina van kledingmerk Tory Burch. Het merk biedt exclusieve content en gratis verzending voor mensen die de pagina liken en heeft als enige uit het onderzoek een volledige merchandise-selectie op Facebook. Klanten kunnen het hele proces op de sociale netwerksite doorlopen en worden alleen omgeleid naar de bestaande website voor de betalingsstap.

 

Video als marketingtool
Voornamelijk ingezet in merkkanalen of modeboetieks, wordt video vooral gebruikt om het imago en de persoonlijkheid te versterken en erbij te betrekken. Als goed voorbeeld hiervan wordt Gucci aangehaald, dat veelvuldig gebruikmaakt van video. Verder staat hun webwinkel vol met nieuws, evenementen, reclamecampagnes, geschiedenis van het bedrijf, filantropische inspanningen en het in de schijnwerpers plaatsen van nieuwe producten.

 

Een ander bedrijf dat in het onderzoek naar voren werd gehaald, is Net-A-Porter, dat met Net-A-Porter Live items laat zien die wereldwijd ‘hot’ zijn, terwijl klanten de mogelijkheid hebben om die artikelen online te bestellen. Ook worden klanten aangemoedigd om hun favoriete items te delen met hun Facebook-vrienden.

Mcommerce
Volgens Luxury Daily zou 92% van de rijkere groep een draadloze telefoon bezitten, tegenover 81% van de gemiddelde bevolking. Ook bezit een significant groot deel van hen (33%) een smartphone (tegenover 17% van de gemiddelde bevolking). Het zou dus in de lijn der verwachting liggen dat de sites met luxeartikelen meer toegankelijk zijn voor mobiele apparaten dan sites voor jan met de pet. Een van de onderzochte bedrijven die dit principe goed heeft toegepast is Neiman Marcus, dat een ‘NM Gifts’-app heeft ontwikkeld, en een ‘NM Editions App’ heeft voor op de iPad.

Tags

Reacties