Lucardi: ‘Online is onze poort naar Europa’

Lucardi: ‘Online is onze poort naar Europa’

Lucardi zag de online tak hard groeien in coronatijd. Bovendien heeft de juwelier grote internationale ambities. Daarbij spelen webshops en marktplaatsen een sleutelrol. Marketingdirecteur Jolanda Ravenek: “Online kun je relatief eenvoudig nieuwe markten betreden.”

Lucardi is met ruim duizend medewerkers en 124 filialen een van de grootste juweliersketens in Nederland. Daarnaast heeft de retailer vier winkels in België en Duitsland, alsook een Nederlandse, Belgische en Duitse webshop.

20% omzet uit online

De online verkopen zijn hard gegroeid in coronatijd, vertelt marketingdirecteur Jolanda Ravenek: “Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit online.” Ter illustratie: afgelopen boekjaar maakte Lucardi 50,5 miljoen euro omzet.

“Zalando is in al onze markten de grootste.”

De keten verkoopt online het meest in de eigen webshop, maar ook op marktplaatsen als Bol.com, Amazon, Afound en Zalando is het bedrijf actief. “Hoewel marktplaatsen een klein deel van de omzet in Nederland uitmaken, is Zalando zowel in Duitsland, België en Nederland erg groot.”

‘Door omnichannel mix kunnen we sneller groeien’

De online kanalen bieden ook extra mogelijkheden voor Lucardi, aldus Ravenek. “Ze bedienen een ander soort klant, die er zijn favoriete sieraad in huis haalt. Ook kunnen we in de webshops en op marktplaatsen een breder assortiment voeren dan in de winkel.”

“Online kunnen we een breder assortiment voeren.”

Sieraden van goud en diamant gaan online het meest over de toonbank, zegt de marketingdirecteur. Offline zijn dit vooral horloges. De fysieke winkels zijn dan ook onmisbaar, zegt Ravenek, voor maatwerk en het gros van de verkoop. “Het gaat erom dat we de klant via de verschillende kanalen beter leren kennen. Daardoor kunnen we een relevanter aanbod doen en zo weer sneller groeien.”

20 nieuwe winkels in 2022

Lucardi heeft grote ambities in Europa, vertelt Ravenek. Daarin spelen de webshops en marktplaatsen een sleutelrol. “We willen naar meer Europese landen. En online kun je relatief eenvoudig nieuwe markten betreden.”

“Deze zomer komen er twee Duitse winkels bij.”

Bovendien wil de keten in een jaar tijd 10 tot 20 nieuwe winkels openen in binnen- en buitenland. Onlangs werd nog een nieuwe vestiging in Tilburg geopend. “Daar komen deze zomer nog twee filialen in Keulen bij.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten