Louis Delhaize sluit afhaalpunt Wink

Louis Delhaize sluit afhaalpunt Wink

Wink, de webshop van Louis Delhaize die uitsluitend met stand-alone afhaalpunten werkte, heeft haar deuren gesloten. Er viel in ons land geen winst te behalen met het ambitieuze project, terwijl in Frankrijk soortgelijke initiatieven wél succes weten te boeken.

De online boodschappendienst Wink werd in 2013 gelanceerd door supermarktgroep Louis Delhaize. Het concept hield in dat klanten via het internet hun boodschappen konden bestellen en al na twee uur naar een afhaalpunt van Wink konden rijden, alwaar de boodschappen in de auto werden gezet. Later werden ook thuisleveringen aangeboden.

Afhaalpunten waren verliesgevend

Maar nu is de webshop gedwongen om haar activiteiten te staken. De afhaalpunten waren zwaar verliesgevend en er was ook geen uitzicht op winstgevendheid. Op dit moment houdt het bedrijf een totale uitverkoop op de website, waarbij klanten producten tegen halve prijs kunnen afhalen. De laatste bestellingen zullen op 14 juli worden geleverd.

In Frankrijk is ‘click & drive’ meer ingeburgerd

Dat een stand-alone afhaalpunt het niet redt, is hier in België helaas de waarheid, maar in Frankrijk bijvoorbeeld zou het verrassend zijn. Maar daar is ‘click & drive’ dan ook veel meer gemeengoed dan hier of in welk ander Europees land dan ook. Volgens Cédric Antoine, CEO van Wink, is de Belgische markt waarschijnlijk te klein voor een dergelijk ecommerce-initiatief. “Het marktaandeel van ecommerce in food bedraagt zo’n 1,2 tot 1,3 procent van de markt, terwijl dat in Frankrijk al boven de 5 procent uitkomt”, zo zegt hij tegenover LSA.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten