Lotties Period: ‘We moesten de orderverwerking wel uitbesteden’

Lotties Period: ‘We moesten de orderverwerking wel uitbesteden’

Met haar menstruatieondergoed wil Lotties Period de Nederlandse menstruatiemarkt duurzamer en comfortabeler maken. De webshop is nog geen halfjaar live, maar eigenaresse Anneloes Nieuwenhuijse heeft de orderverwerking al uitbesteed om de groei bij te benen.

In sommige landen is menstruatieondergoed redelijk bekend, in Nederland is Lotties Period de eerste speler in deze niche. Het idee ontstond toen Anneloes’ collega mopperde over de invoerkosten die ze moest betalen voor haar menstruatiebroekjes uit Amerika. “Over het ondergoed was ze daarentegen zo enthousiast dat het me meteen op ideeën bracht.”

We zijn een pionier op de Nederlandse markt.

In haar zoektocht naar menstruatieondergoed vond Anneloes vooral aanbieders in Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland, daarbuiten was het een onontgonnen terrein. Hetzelfde gold voor fabrikanten, die over het algemeen geen ervaring hadden met het product. En dat terwijl er een stijgend zoekvolume naar is. “Toen ik dit ontdekte, wist ik dat de potentie groot is.”

Functionaliteit versus duurzaamheid

De eerste maanden verkocht Anneloes bestaande producten die ze aanpaste voor meer comfort en bescherming. Toen ze in China een fabriek vond met ruime ervaring in menstruatieondergoed liet ze een eigen lijn ontwerpen. “Vanwege de duurzaamheid wilde ik het liefst samenwerken met een Europese fabrikant, maar de kennis en ervaring die ik in de beginperiode nodig had vond ik hier niet.”

Inmiddels heeft het product geen geheimen meer voor Anneloes. Ze legt uit dat het ondergoed uit vier lagen bestaat, met elk hun eigen functie. De eerste laag is antibacterieel en vochtafdrijvend. De tweede, absorberende laag neemt de vloeistoffen op. De derde, waterafstotende laag gaat doorlekken tegen. En de vierde, ademende laag voorkomt dat het slipje broeierig aanvoelt.

De tekst gaat verder onder de foto.

Modellen met de Lazy String en de High-Waist.
Modellen met de Lazy String en de High-Waist

‘Fouten kunnen funest zijn voor mijn bedrijf’

Is er iets mis met één van de lagen, dan verliest het broekje zijn werking. Dat ondervond Anneloes toen ze in haar zoektocht naar een Europese fabrikant testte met een Portugese en Turkse partij. “Het prototype van de Portugese partij lekte door, wat funest kan zijn voor mijn bedrijf. Als ik hier een succes van wil maken, zijn fouten op dat vlak geen optie.”

De Turkse fabrikant bleek sterk in de productie en kan bovendien COâ‚‚-neutraal produceren. De keerzijde hiervan is dat de prijs iets stijgt om een gezonde marge te houden. “Ik verwacht dat het duurzame aspect voor onze doelgroep zwaarder weegt dan een kleine prijsstijging, maar het moet nog blijken of ik gelijk heb.”

‘We gingen al snel naar honderden orders per week’

Lotties Period is in de markt gezet als menstruatieondergoed, maar in de praktijk gebruiken vrouwen het ook om urine en afscheiding op te vangen. Om de doelgroep te bereiken, werkt Anneloes graag samen met influencers. Ook SEA-advertenties slaan goed aan. “Het zal je verbazen hoe vaak er wordt gezocht naar (milieuvriendelijke) alternatieven voor tampons en maandverband.”

Het zal je verbazen hoe groot de interesse is.

Toen Anneloes de webshop eind vorig jaar lanceerde, had ze al enige ervaring met online verkopen via haar platform LotteLust. “De focus ligt hier op seksuele content, maar we verkopen ook speeltjes, spelletjes en boeken.” Toch bleek het runnen van een webwinkel van een heel andere orde. “Bij LotteLust doen we de bestellingen tussen de bedrijven door. Lotties Period ging al snel van enkele orders per week naar enkele honderden.”

‘De orderverwerking moesten we wel uitbesteden’

Om de focus op groei vast te houden en klanten continuïteit te bieden, besloot Anneloes de orderverwerking uit te besteden. De samenwerking met de fulfilmentpartij moet ervoor zorgen dat Lotties Period niet alleen makkelijker de Nederlandse markt kan veroveren, maar ook stappen kan zetten in het buitenland.

We zetten voorzichtig stappen in het buitenland.

Momenteel draaien er verschillende SEA-advertenties om de behoefte uit andere Europese landen te testen. “Via de internationale webshop krijgen we al bestellingen uit heel Europa, maar in de groeimarkten willen we gelokaliseerde webshops uitrollen voor nog meer effect.”

‘Het is een kwestie van tijd voordat het op grote schaal doorbreekt’

Daarnaast is Anneloes in gesprek met verschillende fysieke spelers, waaronder een bekend warenhuis, om ook zichtbaarheid in de winkelstraten te creëren. “Het is slechts een kwestie van tijd voordat menstruatieondergoed ook in Nederland doorbreekt. Ik geef daarom volop gas om de concurrentie voor te blijven.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten