menu

Logistieke cijfers Nederland bekend

Logistieke cijfers Nederland bekendHet late verzenden naar klanten blijkt een erg belangrijk concurrentie-aspect te zijn voor Nederlandse webwinkeliers. Waar drie jaar geleden ruim zeventig procent een zogeheten cut-offtijd van maximaal 18:00 aangaf, is dat percentage nu nog maar 35%. Aan de andere kant hanteert nu ruim de helft van de webwinkels een cut-offtijd van 21:00 uur of later.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Global Webshop Logistics‘, waarbij E-Sharp en de Vrij Universiteit Amsterdam duizend webshops uit verschillende landen logistiek hebben getest.

Cut-offtijden webwinkels
Een cut-offtijd betekent: voor moment X besteld, dan wordt het dezelfde dag nog ingepakt en verzonden. De helft van de Nederlandse webwinkels geeft concrete informatie over het cut-offtijdstip, terwijl de webwinkels in het Verenigd Koninkrijk het hoogste percentage laten zien wat betreft de duidelijkheid over de cut-offtijd. Daar geeft 72% deze informatie, gevolgd door de Amerikaanse webwinkels met 55%.

Nederland is dan misschien niet de beste wat betreft het geven van concrete informatie over het cut-offtijdstip, het loopt wel ver voorop op het gebied van late cut-offtijden. Bij twee derde van de vaderlandse webwinkels die een cut-offtijd noemen, kun je na zes uur ’s avonds nog een order afsluiten voor verzending diezelfde dag. Bij grote ecommerce-landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kan dit bij minder dan tien procent!

Leveren binnen 24 uur
Ook wat betreft het binnen 24 uur leveren spant ons land de kroon. Ongeveer de helft van de onderzochte Nederlandse webwinkels communiceert nu ´levering binnen 24 uur´, terwijl dit in de twee jaren ervoor nog 35% was. In Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt door slechts 10% levering binnen 24 uur aangeboden. De standaard levertijd is in deze landen twee tot drie dagen.

De webwinkels uit ons land mogen wel wat meer moeite steken in het communiceren over de voorraad en levertijd bij een product. Internationaal gezien neemt Nederland hierin een middenpositie in. Bij de Amerikaanse branchegenoten geeft zestig procent voorraad- en levertijdinformatie bij het product weer.

Een pakketje retour sturen via een winkel van de retailer is in ons land nog niet echt gemeengoed, minder dan twintig procent van de onderzochte webwinkels biedt deze optie aan. In het Verenigd Koninkrijk doet veertig procent dit, terwijl 15% zelfs de mogelijkheid biedt om op drie verschillende manieren een product terug te sturen.

Bedenktermijn 14 dagen
Hoewel per december aanstaande alle Europese webwinkels een bedenktermijn van 14 dagen (in plaats van 7) moet aanhouden, doen veel Europese webwinkels dit al. In landen als het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten echter zien we een duidelijke trend naar een bedenktermijn van 28 of 30 dagen of zelfs nog langer. Ongeveer zes op de tien Britse en Amerikaanse webwinkels bieden een bedenktijd van 28 dagen aan.

Gratis verzenden (vanaf X euro)
Het gratis verzenden van artikelen gebeurt overal, ook in ons land, steeds vaker. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Australië en het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat ‘bezorgkosten altijd gratis’ als credo hanteert ergens tussen de 18 en 20 procent. Het hanteren van een aankoopdrempelwaarde om zo voor gratis bezorging in aanmerking te komen, lijkt tegelijkertijd steeds belangrijker te worden. Vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gebeurt dit veel (43%).

Online bestellen, in de winkel ophalen
Click & Collect, het principe waarbij iets online besteld, maar offline gehaald wordt, is in de grote ecommerce-landen nog niet erg populair. Ongeveer dertig procent van de onderzochte webwinkels in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië biedt een afhaalmogelijkheid aan. In Nederland is vooral het ophalen in de eigen afhaalpunten van een webwinkel (bijvoorbeeld in een winkelfiliaal) erg populair, vijftig procent van de onderzochte webwinkels biedt dit aan.

Nederlandse webwinkels laten verder een aardige groei zien in de afleveroptie ‘afspraak voor levering ná aankoop’, in een jaar tijd steeg het percentage van 10% naar 20%. In het kunnen kiezen van een specieke afleverdag zijn de Engelse webwinkels nog steeds de koploper: bijna een kwart biedt deze optie. Nederlandse webwinkels volgen samen met de Amerikaanse met 16%.

Tags

Reacties